Van Amed naar Nusa Lembongan

13 december 2022 - Nusa Lembongan, Indonesië

Als mijn chauffeur arriveert, nemen we eerst mijn plan door. Hij geeft aan de boottickets voor me te regelen, goedkoper dan ik ze kan krijgen, helemaal top!

Na wederom een prachtige rit, komen we aan bij Tenganan. Een dorpje waar nog échte authentieke Balinese bevolking woont. Ik ben de enige toerist die er rondloopt, maar dat zal in het hoogseizoen wel anders zijn, getuige de vele verkooptafels en inkijkhuizen met allerlei kunstige koopwaar. Toch kijk ik wel mn ogen uit en mijn chauffeur legt uit waar alle gebouwtjes voor dienen. Daarnaast barst het hier van de kippen én geverfde hanen in veel te kleine kooitjes. Mijn chauffeur weet niet goed waarom ze gekleurd zijn, maar aangezien ze gebruikt worden voor hanengevechten, kan ik het wel raden. Beetje bizar is het wel.

Ik laat me niet overhalen tot het aanschaffen van een onnodige Balinese kalender en we vervolgen onze weg richting Sanur. Als we er bijna zijn, neemt hij de afslag naar mijn tweede gewenste stop; Taman Festival. Dit verlaten pretpark is vergroeid met de jungle en barst van de graffiti kunstwerken. Het heeft iets mystische om er rond te lopen. Terug in de auto vraagt mijn chauffeur of ik me anders voel. Ehh nee, want? Bang was hij niet, maar hij had toch het gevoel gehad dat er meer aanwezigen waren dan alleen wij. Want ja, ook deze plek had ik weer helemaal voor mij alleen.

We drinken samen nog wat bij een wegstalletje en dan brengt hij me naar de haven. Ik kom in een totaal andere wereld terecht. Dit ziet er allemaal zo "gelikt" en luxe uit, dat ik me afvraag of ik nog wel in Indonesië ben. Het lijkt wel een vliegveld met gates, schermen met vertrekinformatie en een boarding pas die je moet scannen. Ohja de bagage was overigens al "ingecheckt". De overtocht verloopt ook soepel en voor ik het weet, bereiken we Nusa lembongan. Er is geen steiger, dus hup van de boot de zee in en wachten tot de medewerkers vakkundig alle bagage droog het strand op krijgen.