Op naar Cambodja; Siem Reap part 1

9 december 2018 - Siem Reap, Cambodja

"Op naar Cambodja" Het leek zo gemakkelijk😅
Om te beginnen viel de laatste dag in Hoi An, nadat ik dat verhaal haf geschreven nogal in het water. Ik schreef al eerder dat t een dag regende.. maar het kon dus nog erger. Toen mn airporttransport me op kwam halen stond de straat al een cm of 5 blank. Maar 5 minuten later haalden we een jongen op die zn schoenen maar uit had gedaan, aangezien t water tot zn kuiten kwam.

Een uurtje later zette de chauffeur me af op t vliegveld.. bij de domestic terminal.. de rest kon ik wel lopen vond ie..
Ik checkte in en kreeg te horen dat de ruimbagage niet inbegrepen was. Hoppa 65 dollar lichter. zou zweren dat ik het bik reserveren had toegevoegd.. maar kon het inderdaad ook nergens terugvinden. Nou door de douane.. not! Op de boarding pass stond Elly ipv A.G. ik werd terug gebonjourd naar de incheckbalie. Daar aangekomen bleek dat ik powerbank in mn ruimbagage had.. mocht niet. ok.. maar goed ze moesten dus ook even mn naam veranderen🤣 Heb moeten lullen als brugman om uit te leggen dat ik het wel degelijk was.. ze wilden officiele papieren zien met elly erop.. maarja die zijn er niet. Nogmaals bedankt pa en ma😜 Na veel gewacht en heel en weer gebel en app van de dame, ging ze toch overstag. ze paste mijn naam MET PEN aan op mn boardingpass. Wat een gezeur.. dat had ik zelf ook gekund. Goed meneer vd douane tevreden.
Moest om 19:15 boarden en ookal had t een en ander nogal lang geduurd, nog tijd zat voor n drankje. Ik had m nog niet voor me staan of er werd omgeroepen dat het boarden was begonnen.. (18:55) Gate was gelukkig dichtbij. Eenmaal in t vliegtuig gingen we ook al snel.. was erg rustig. Maar dat een vlucht ruim een half uur voor geplande vertrektijd gaat had ik nog niet meegemaakt.

Voor dat ik er erg in hadden landden we al op Siem Reap. Hier ging alles lekker snel. Visa binnen 10 min en eenmaal de douane door waren de koffers er ook al. Stond netjes een mannetje van Siem reap pub hostel klaar om me op te halen.
Die avond nog even bij de nightmarket en pubstreet wezen kijken, maar t al snel voor gezien gehouden. was net khosan road in Bangkok en daar was ik net ff te moe voor.
Die nacht amper geslapen.. mn kamer was ontzettend gehorig en van de jongeren die rond 2 uur terugkwamen tot mensen die om 4 uur opgingen voor ankor en het personeel dat aan t werk ging, alles dreunde door. kwam nog bij dat t hier snikheet is en de airco vind ik ook nooit prettig om in te slapen.

De volgende dag dus eerst om een stillere kamer gevraagd.. dit was gelukkig geen probleem. Daarna ontbeten en een tourtje geboekt naar floating village. Indrukwekkend om te zien hoe de mensen op het platteland en IN de rivier leven. We maakten een boottocht en een wandeling door het dorp. Had een ontzettend dubbel gevoel. Enerzijds proberen ze je natuurlijk op alle manieren geld af te troggelen en voel je je alsof je "aapjes" aan het kijken bent, anderzijds zouden ze het nog veel slechter hebben als er geen toerisme zou zijn. Ze hebben pas sinds een jaar elektriciteit en extra scholen gekregen. We bezochten ook een schooltje.. en hoewel ik ook hier weer een dubbel gevoel over had, heb ik toch even met een meisje gekletst.. die engels al aardig beheerste😀 De vrouwen die vragen om schriften en pennen voor de kinderen te kopen heb ik links laten liggen. Ik gok dat als je dat doet, ze ze zodra je je omdraait weer afpakken en hetzelfde trucje bij de volgende uithalen.

We voeren vervolgens verder door de mangrove om uit te komen bij het grootste meet van ZO-azie. Hier keken we de zonsondergang, om vervolgens de zelfde weg weer terug te varen. Het laatste stuk in t pikkedonker.
Heb me deze avond af laten zetten in Pubstreet om even wat te eten en vervolgens mn bed in te kruipen. Wekker stond om 04:00!

Al stukken beter geslapen, maar die warmte is wel een ding.. pff. snel gedoucht en naar beneden. Mijn tuktuk kwam al snel aan rn voor we vertrokken, vroeg ik hem om na de zonsopgang bij ankor wat, de route andersom te rijden.

Het was echt enorm druk, maar ondanks dat heb ik enorm genoten van die zonsopgang.. was supergaaf. Vervolgens wat rondgewandeld door en om de tempel en om n uur of 7 weer mn tuktuk opgezocht. We waren vervolgens als eerste bij de volgende tempel.. dus mn plannetje was geslaagd! Helaas was t bij de laatste zo ontzettend druk en inmiddels ook al weer bloedheet dat ik wel klaar mee was. Het is echt prachtig hoor die tempels.. allemaal op hun eigen manier.. maar op eem gegeven moment heb je t wel gezien. was dus mooi op tijd weer terug en ben nog maar even mn bed in gekropen.

1. Janneke Bakkenes:
    9 december 2018
    Tjonge El wat een ervaringen weer. Maar je houd je taai, goed zo.
    Je gaat zeker ook nog naar de killingfields?
    Geniet nog maar lekker
  2. Dirk Hoefman:
    9 december 2018
    Zo, dat was een heel gedoetje zeg.
    Dat met die tempels snap ik. Ik heb dat nog wel eens met van die oude, grote kerkgebouwen. Prachtig maar herten kijken houd ik langer vol!
    Lekker veel foto's, dat dan weer wel. Mooi, mooi.
    Huizen op palen met veel oud ijzeren golfplaat en die boten......
    Blijf gezond.
  3. Carl en Coby:
    9 december 2018
    Hoi Elly, vandaag maar eens alles gelezen en gekeken van je reis. Mooie verhalen en prachtige foto's. Geniet nog maar lekker van alle mooie dingen. Lieve groetjes Coby en Carl
  4. Mam:
    10 december 2018
    Bedankt mam en pap ? ik zou zeggen eigen schuld dikke bult..... hahaha.
    Hier wast dit weekend ook erg nat.
    zie al weer uit naar je volgende verhaal en foto s.
    groeten van mam en ook van pap natuurlijk.