Caye Caulker, Belize

15 november 2019 - Caye Caulker, Belize

Om 05:30 stonden we al weer klaar om de bus in te stappen, dit was toch vakantie? Heb nog maar even een uurtje slaap gepakt in de bus. Om 7 uur waren we Guatamala uit, Belize in ging wat omslachtiger. De douane stelde wat vragen over wat ik bij me had. Ik gaf aan kleren en souvenirs, waarop ik mn koffer moest openen om mijn houten uil te demonstreren.

Eenmaal in Belize, kwamen er diverse schoolbussen met tientallen kinderen de grens over. Dit waren Guatamalese kinderen die deze oversteek elke dag maken om beter onderwijs in Belize te volgen en vooral om engels te leren. Een grappig gezicht!

Vanaf de grens stapten we in minibusjes die ons in een uur of 2 naar de haven van Belize City brachten. Daar wachten een aantal mannetjes ons op die de bagage naar de boot brachten, fijn! Aangezien het een britse kolonie is geweest, is de eerste taal het Engels. Dit was ook wel weer ff lekker. We vullen onze wachttijd met het eerste Belizian biertje en stappen op de boot. Een uur later komen we aan op Caye Caulker. Een prachtig eilandje met diverse gekleurde huisjes. Er rijden geen auto's, maar iedereen heeft een golfkarretje (helaas op benzine).

We checken in in een leuk hotel op de hoofdstraat en aan het strand. Gelukkig zijn de kamers al klaar. Dus bikini aan en gaan. Eerst nam Gerardo ons nog mee naar mario's office, waar we een snorkeltripje voor de volgende dag boeken.

We lopen naar de punt van het eiland en strijken daar neer bij strandtent Lazy Lizzard, een heel fijn plekje! Drankje, zwemmen, een zeester opduiken en vervolgens omgedraaid voor de zonsondergang. Heel fijn!

Na een opfrisbeurt in het hotel vonden we een leuk eettentje en omdat het kon heb ik een lekkere kreeft vd grill zitten verorberen. Na t eten zijn we gaan dansen in de sportsbar. Het schijnt een partyeiland te zijn, maar het begint vroeg en eindigt ook vroeg. Dat was wel prettig😊.

We konden zomaar uitslapen tot 8 uur.  Snel even take-away omelet gescoord en doorgegaan naar mario. We hadden met ons "vaste groepje" en Bauke en Joke voor de ochtendtour gekozen.  Onze 2 gidsen namen ons mee naar t bootje en off we went. De eerste snorkelstop was al na 5 min varen.  Ze namen ons mee en wezen van alles aan. Zo ook de Stingray die op de bodem lag. Hij lag zo perfect naast de boot dat ik even bang was voor "het krokodillen verhaal". Gelukkig was hij wel echt. We zagen natuurlijk prachtige vissen, maar ook barracuda's en nursesharks. Heel tof!

Op de 2e stop werd ons bootje "bestormd" door nursesharks en stingrays.. we mochten er eruit en lagen letterlijk tussen die enorme beesten in. Zo ontzettend gaaf was dat, ze aaien enzo. Reden dat ze kwamen: het geluid vd motor van het bootje betekent 1 ding: eten! Vroeger vanwege de vissers die hun vangst schoonmaakten op een bepaalde plek en het afval overboord gooiden. Tegenwoordig voeren die toertjes ze.

Op de volgense plek mochten we vrijuit snorkelen. Ik geniet daar altijd zo van. Het is zo rustgevend onder water. Toen iedereen weer op de boot was, voeren we door naar een plek waar zeepaardjes voorkomen. We hebben er maar liefst 2 gezien! Haha! Dat was een beetje jammer. We besloten we om hier smiddags naar terug te gaan vanwege de hangmatten, schommels en happyhour tijdens de sunset.

Tot slot stopten we dichtbij de mangrove van het eiland om ???? te voeren. Deze joekels van vissen springen uit het water. We moesten onze arm uitstrekken over de rand vd boot met een visje tussen duim en wijsvinger geklemd. superspannend, maar wel ontzettend leuk om te doen. Dat beest schiet gewoon uit het water tegen je hand aan, wat een kracht.

Terug bij het hotel hebben we even opgefrist en zijn gaan lunchen en dus vervolgens door naar iguana inn. Waar we de hele middag hebben gerelaxed. Tijdens de sunset voerden ze hier ook de pelicanen en zelfs de stingrays. Het was een mooi schouwspel!

Op weg terug naar het hotel hebben we boodschappen gedaan voor de lange reisdag de volgende dag. We vonden weer een gezellig restaurantje en dit keer maat gegrilde garnalen. Heel vervelend😉. Hierna hebben we bij het hotel nog wat gedronken en 30 seconds zitten spelen. Erg gezellig!