Flores & Tikal

14 november 2019 - Flores, Guatemala

Na een uur of 5 in de bus, kwamen we aan in Flores. Dit Plaatsje ligt aan het peten itza meer. Het hotel is weer dikke prima. Aangezien we best honger hebben, droppen we onze tas en lopen naar isla de flores om een leuk restaurantje te zoeken. we vinden er 1 met een leuk dakterras en uitzicht op het meer.
De picknickbanken zitten zit vol met groepjes drinkende locals en ik denk dat dit hun vaste zondagbesteding is.
Ineens staan alle locals aan de ballustrade om de straat op te kijken. Bleek dat daar zich een vechtpartij had ontwikkeld, waarbij zelfs met stenen werd gegooid. Het was een apart schouwspel dat al snel door de politie werd afgekapt.
Na t eten drinken we nog even een drankje in een lokale bar en dan vroeg ons bed in, want we zijn kapot.
De volgende ochtend zitten we al vroeg aan het ontbijt. Hotel is kennelijk geen grote groepen gewend, want ze snappen er echt niets van. Het duurt uren en dagen en bestellingen komen niet door. Desondanks krijgen we het toch voor mekaar om rond kwart over 8 in de bus te zitten.
Tja ik val in herhaling maar we rijden wederom door prachtig landschap, helemaal als we het national parc inkomen. We hebben voor deze mayasite 2 gidsen geregeld en deze vertellen onderweg al het een en ander over Tikal, maar ook over el mirador. Deze laatste is de grootste oude mayastad, maar deze is nog niet echt lang geleden ontdenkt. Het ligt ook midden in de jungle.

Als we bij de entree kome n vanaf waar we gaan lopen, verdelen we de groep in 2en. Wij krijgen gids marco mee. de andere samuel en natuurlijk Gerardo.
Marco barst echt van de kennis en let enorm goed op de flora en fauna. Als hij iets spot laat ie het meteen weten en verteld er iets over. Bijvoorbeeld over de 3 soorten toekans die we zien.
Hij legt uit dat we een andere route nemen als de meeste mensen, zodat het niet druk is op de plekken waar we komen. Helemaal top! We krijgen o.a. te horen dat de pyramides en tempels te onderscheiden zijn. De piramides hebben 4 identieke zijden. De tempels alleen aan de voorkant een trap.
We krijgen weer diverse rekensommen te horen over aantallen traptreden, lagen etc. De piramides werden gebruikt voor weer en astrologie. In de pyramide zitten ramen waarmee ze door de zonsinval komen bepalen wat ze moesten doen met hun gewassen.
De tempels werden gebouwd voor de leiders. Elke keer als er een nieuwe leider kwam, kreeg die zijn eigen tempel.
De eerste beklimming die we konden doen was die van tempel 5. De hoogste op het complex. We hadden een mooi uitzicht met in de verte wat tempeltoppen die boven de jungle uittorenden.

De tweede beklimming was tempel 4, waar je weer mooi uitzicht had op nr 5 en nog wat anderen. Via een uitdagende route door de jungle kwamen we uit in5 'residential area'. Volgens de gids zijn daar 246 woonruimtes gevonden.
via een gangetje in 1 van de ruines bereiken we ineens de  centrale 'plaza'. Echt een prachtig gezicht om die zo van bovenaf te bekijken! Bovendien straalt er een enorme rust vanuit. Het is adembenemend!
Na een half uurtje rondgekeken te hebben op de plaza, was het tijd om te gaan. We stopten bij een restaurant  met zwembad aan het meer voor de lunch, maar helaas kregen we een regenbui dus zijn we na het eten terug naar het hotel gegaan.
Savonds zijn we weer bij een restaurantje op isla de flores neergestreken en hebben we een afsluitend drankje op ons dakterras gedaan.

1. Mam:
    14 november 2019
    Weer veel gezien en 'beleeft '.thuis hoor ik wel alles over de Maya's. Je kent Roos niet meer terug. Mooie slagen gekregen over de rug.
  2. Dirk Hoefman:
    15 november 2019
    Zo, gelukkig gaan we weer voor de cultuur en de oudheid.
    Na zo'n trip mag er wel een biertje!
    Over die pyramides. Gisteravond hier op NG of zo een docu over die dingen daar. Voor elke overleden leider 1.
    Om makkelijker bij de goden te komen! Ze vinden nog steeds onontdekte nieuwe.

Groet,
    Dirk