Hoi An

7 december 2018 - Hoi An, Vietnam

Aangekomen bij Tribee cham hostel, was het inchecken en weer snel naar beneden. Het hostel organiseert namelijk gratis streetfoodtours en Hoi An heeft weer haar eigen specialiteiten. Ik zal jullie de namen besparen, maar heb een paar van deze gerechten geprobeerd, gebarbecued varkensvlees in een verse loempia en dumplings.
Vervolgens op pad gegaan om Adam en Emily op te zoeken en uiteindelijk ook de 3 nederlandse jongens van onze Halongbay trip. Hoi An is de favoriete stad van een veel mensen die zuid oost azie bezoeken en ik begreep deze avond meteen waarom. Het oude centrum is echt prachtig verlicht met lampionnetjes in alle kleuren vormen en maten en door de oude bouwstijl doet het stadje echt idyllisch aan.
Ik besluit er vrij vroeg in te kruipen, ben echt kapot van de hele dag de wind in mn gezicht.

De volgende dag regent het, maar dan ook echt! Het komt met bakken uit de hemel. straten staan half blank. Ik besluit Lu bij the tailory op te zoeken. Ze is blij verrast dat ik echt terug ben gekomen en ik bestel een top bij haar. Ze neemt nauwkeurig mn maten op en zegt me de volgende dag terug te komen om 11 uur. Ik zoek emily en adam weer op (de jongens zijn inmiddels op weg naar de volgende bestemming) bij rosies cafe. schattig tentje met heerlijke koffie en ontbijt/lunch. Hierna gaan we naar Ba ri (een andere tailor) waar ik geniet hoe zij kleding kiezen om te laten maken. Vooral Adam wil veel (3 delig pak, winterjas, chino, 2 bloezen en eigenlijk ook nog 2 spijkerbroeken) ik besluit te blijven tot dat ze het over de prijs eens worden.. dat werden ze niet en dus verdween de helft van de bestellijst... te grappig!

Toen ik terugliep naar het hostel , zag ik de nederlander van onze groep in Phong nga zitten. Hier wat mee gedronken en ook een hapje gaan eten. Later schoof ook James (halongbay) aan. die arme jongen had deze dag op de motor gezeten. die had dus wat minder geluk met het weer! Ook emily en adam schoven weer aan en we hadden gezellig live muziek, supergoed!

De volgende dag was het weer weer totaal omgeslagen! Goed weer om er op uit te gaan! Eerst naar Lu om mn top te passen . Moesten nog een paar kleine aanpassingen gedaan worden.. maar nu al leuk! Om 1 uur werd ik opgehaald voor de Eco Mau cookingclass.
Ik ontmoet engelse Lindsey en kan t meteen goed met haar vinden.
Gewapend met boodachappentassen gaan we onder de deskundige leiding van cheffinnetje Hi, eerst de markt op om ingredienten te verzamelen voor de kookles. We zijn een groep van 8. Ze vertelt van alles en we bezoeken diverse stalletjes. Ik hou echt van aziatische markten! Als we alles hebben, stappen we op de boott en varen we in ong 25 min naar bamboo village. Hier stappen we over in van die kleine ronde bamboebootjes. Onze kapitein geeft ons ringen gemaakt van bananenbladeren en een hoedje om ons te beschermen tegen de zon. ineens begint ie vreemd te bewegen waardoor ons bootje in het rond begint te dansen. supergrappig. De kapiteit doet verwoedde pogingen om krabbetjes te vangen, maar dit had geen succes. We hebben ons kookpunt qua temperatuur inmiddels bereikt en zijn blij als we de schaduw op het land op kunnen zoeken.

Aangekomen bij de "keuken" krijgen we passievruchtsap en beginnen we met het maken van rijstemelk, op de ouderwetse manier. Erg leuk! De volgende stap is het opzetten van de bouillon voor onze pho, aangezien dit natuurlijk even moet trekken.

Het eerste gerecht dat we maken zijn loempias inclusief de saus. Hi doet het eerst voor en vervolgens gaan we naar ons eigen cookingstation om het na te maken. zodra we klaar zijn, mogen we het natuurlijk ook opeten. De saus is werkelijk om je vingers bij af te likken.
Het tweede gerecht is crispy riseflowerpancake met varken en garnaal. tijdens Hi's demonstratie vraagt ze mij om hem om te gooien.. geen probleem natuurlijk haha.. had ze mooi de verkeerde vrijwiller te pakken.
We maakten verder nog stirfry noodles en de pho. Alles was echt heerlijk! en superleuk om te doen. We laten ons met zn zessen afzetten in the old town en drinken er nog een paar op een geslaagde dag!

De volgende ochtend mis ik t ontbijt en ben ik "genoodzaakt" om t bij rosies te gaan inhalen. heel vervelend.. not! adam en emily gaan vandaag weg.. dus meeten we nog even. Vervolgens haal ik mn top op bij Lu. Hij is echt leuk en erg goed gemaakt! ik besluit om een lekker rustig middagje te doen en pas rond 5 uur begeef ik me weer naar old town. Het schemert inmiddels en dat maakt het alleen maar mooier. ik ga nog even langs de night market waar ik wat streetfood eet dat ik nog niet had gehad.

Vervolgens plof ik neer op een terrasje naast de rivier en met een biertje erbij begin ik aan dit verhaal. Als ik even klaar ben met typen bericht ik Lindsey of ze zin heeft om me gezeldschap te houden. dat heeft ze en we drinken er samen nog 1. na het drankje zoeken we een leuk/fancy restaurantje op, had echt een heerlijke mango salade met kip en garnalen. We besluiten nog een drankje te doen op het dakterras. Ondertussen heeft vietnam de finale bereikt van de asia cup. Heel Hoi An staat op zn kop! In het steegje onder ons, komt een hele optocht van scooters voorbij. Ze toeteren volop, zwaaien met vlaggen en hebben ook nog van die luchttoeters. Een heel schouwspel dat denk ik wel een minuut of 10 onafgebroken voortduurt. James komt ook nog even langs en dan besluiten we nog even een streetfoodstalletje op te zoeken voor een late night snack. James voelt zich avontuurlijk en besteld een kikker (ter grote van een pad) vd bbq.. en hoewel ik het nog steeds een smerig gezicht vind, proef ik toch ook even. en ja.. dat smaakte eigenlijk beter als ik verwacht had.

De volgende dag was ik vroeg wakker, snel even ontbeten en maar weer eens een massage genomen. Superlief vrouwtje. kreeg een ijskoffie en een voetenbad voordat ik naar boven werd geleid. Dit was iets steviger dan de vorige.. maar dat wilde ik ook, want mn nek zit vast. voel haar vingers nog in me prikken.

Nog even wat last minute shoppen en straks nog even lunchen bij Rosie's en dan ga ik Vietnam voorlopig achter me laten.. Op naar Cambodja!

1. Elly:
    7 december 2018
    de overige foto's van Hoi An zijn bij het vorige verhaal terecht gekomen..😉
  2. Mam:
    Tot ziens in Cambodja. Mam
  3. Dirk Hoefman:
    7 december 2018
    Wel leuk, al die jongelui van overal vandaan. Lees ik het nu niet goed of wordt er zo veel gegeten. Denkelijk allemaal kleine hapjes.........
    Zie het wel als je terug bent!!!!
    Cambodja. Ook berucht uit die pokkenoorlog. Phnom Penh schijnt ook fantastisch te zijn.
    Doe nog maar wat foto's.
  4. Janneke Bakkenes:
    7 december 2018
    Mooi om zo een heel klein beetje met je mee te reizen,spannend!
    Nog veel genieten.... en ondertussen zitten wij hier wel in de miezerige regen.