Koh Rong (en de reis er naar toe..)

15 december 2018 - Koh Rong, Cambodja

06:15: wekker, ik was op vakantie toch? Langzaam wakker geworden, uitgecheckt en me richting oppiklocatie begeven. Het was 6:45 dus besloot ik bij het hotel/cafe op de hoek nog even snel een ontbijtje te scoren. De volgende situatie deed zich voor:

"Hello, If you want food, look at pictures, because we have new cook"
ok, kookt de kok vanaf een foto dan?.. naja ik wijs toast met kaas en ei aan en bestel een cappuchino.
"hi, here is coffee for you, cappuchino not possible. we have no milk"
Ik houd dus echt niet van koffie zonder melk en probeer m duidelijk te maken dat ie het menu weer moet brengen, zodat ik iets anders kan bestellen.
Dat lukt natuurlijk niet..
"are you ok?"
"no" en dan snapt ie wel dat ik wat ie heeft gebracht niet wil en neemt de koffie weer mee. Vervolgens zie ik m niet meer terug...
ik wacht en wacht, maar er komt niemand en het is al 7:15 en ik werd om 7:20 bij de pickup verwacht. Ik loop naar binnen en vraag aan t meisje of ik vast kan afrekenen en of ze het 'to go' willen inpakken. Die snapt nog minder als de jongen en vraagt of ik een omelet wil bestellen. Neehee! ik wil gewoon m'n eten en dan weg.. Ze gaat t "vragen" in de keuken en komt terug met een omelet. "you?" "no" en ik doe t niet snel.. maar was niet in de veronderstelling dat mijn bestelling onderweg was.. dus ben weggelopen. pff.. Als t nou een klein straattentje was.. maar was gewoon een hotel.. kom op zeg.

Om 7:45 ja waarom zou hij ook op tijd komen, kwam t busje. Op naar t busstation en gaan met die banaan.. om 8:30 (of zoiets) gingen we dan eindelijk op weg.. Wat er voor zorgde dat we weer in de file terecht kwamen. Uiteindelijk waren we Phnom Phen uit en reden we de volgende file in. Dit keer vanwege een bezoek van de minister president aan de textielarbeiders. Jemig wat een mensen en wat een politie! Was erg bijzonder om te zien.
Rond 11 uur maakten we een 5 minuten stop. Op dit punt hadden we pas 45 km afgelegd..
We zouden om 2 uur in Sihanoukville aankomen (dit is al berekend op vertraging) Het werd half 4. Oftewel boot van 3 uur gemist en een rit van 7.5 uur😢
Dit komt ook omdat het een 1 baansweg is.. dus slome trucks inhalen, (waarvan er veeeel op de weg zijn) kan alleen als er geen tegenliggers zijn.

Anyway.. werden natuurlijk niet gedropt bij de pier.. dus samen met een ander meisje een tuktuk genomen en bootticket omgezet naar die van half 5. Je raadt het al.. die was te laat. Maar in dit geval ga ik niet klagen. We werden onderweg met de speedboot namelijk getrakteerd op een prachtige sunset.
Eenmaal aangekomen op t eiland ging ik op zoek naar m'n geboekte bungalow. Ik kwam terecht op een plek midden in de jungle en aan t strand. in 1 woord prachtig! Ver genoeg van de feestherrie, maar dichtbij genoeg om er in 10 min naar toe te lopen.
De kamer zelf is wat simpel, maar gelukkig wel schoon.
Heb meteen maar een duik genomen om het reiszweet af te spoelen en ben daarna op pad gegaan om wat drankjes te drinken. De sfeer is ontzettend fijn op dit eiland. Even niet constant mensen die wat van je willen.

De volgende dag heb ik een all-in-one boottripje geboekt. Maar liefst 6 andere Nederlanders hadden t zelfde idee. Was meteen al gezellig! 3 meiden die alleen reisden en een stelletje.
We gaan eerst snorkelen en hoewel t veel mooier was in Thailand en Australie, was dit ook weer de moeite waard. Veel mooie vissen gezien. En het water is zo helder en warm. Top!
We varen een stukje verder en gaan voor anker op te vissen. Met een soort diabolo met visdraad, een haakje, een loodje en inktvisafval.. we hebben er weinig vertrouwen in. Maar na veel geduld lukt het me (als enige van de Nederlanders) toch! Trots😁

We varen verder naar Long beach. 1 van de mooiste stranden van Koh Rong. Dat blijkt te kloppen! Prachtig! We zwemmen en schommelen wat en gaan terug naar de boot, want de bbq wacht op ons. Gegrilde kip en groente spiezen met brood en natuurlijk onze zelf gevangen visjes. Verser kan niet😉 we blijven liggen tot zonsondergang.. echter hiervoor is het te bewolkt.. jammer. De wind is ook aardig opgestoken dus kunnen we helaas ook niet met het fluoriserend plankton zwemmen. Maar al met al was het een supergeslaagde trip! We besluiten met z'n allen nog wat drankjes te doen en dan is helaas deze dag ook al weer om.

De volgende dag staat uitslapen op t programma, maar aangezien ik om 5:45 wakker wordt omdat ik moet plassen, besluit ik maar even die paar meter naar beneden te lopen en de zonsopgang te kijken. Die is echt fantastisch. De moeite waard om even m'n bed voor uit te komen.. maar duik er wel snel weer in😉
Om 11 uur hijs ik mezelf er dan toch maar uit.
Ga ontbijten bij de buren, en aangezien die ook een topstrandje hebben, blijf ik hier een paar uur hangen.. lekker relaxed dagje. Rond 5 uur loop ik terug naar m'n huisje en relax daar nog even. Fris gedoucht zoek ik het dorpje op voor wat te eten en een drankje. Ondanks dat ik vandaag vrij weinig heb gedaan, ben ik kapot. Dus ik kruip er lekker vroeg in. Alleen nog even mail checken.. en daar staat slecht nieuws in.
De trip van Phnom Phen door de Mekongdelta naar Ho Chi Minh gaat waarschijnlijk niet door. Heb dit echt maanden geleden al geboekt.. dus baal flink.. Maar eens even goed nadenken over een oplossing.

De volgende ochtend check ik uit en loop naar t dorpje voor ontbijt. Nog even een drankje en de (lange) reis terug naar Phnom Phen begint weer.. Dag prachtig Koh Rong!

1. Dirk Hoefman:
    15 december 2018
    Ja, het kan natuurlijk niet altijd volgens het programma gaan.
    Dat met dat ontbijt en niet begrijpen. Beetje hilarisch wel. Manuel uit Fawlty Towers!
    Mooie foto's weer en een aardig stel daar op de schommel.
    Om met Rinus Michels te spreken: "ziet 'r goed uit allemaal".