Merida, Chichen Itza

31 oktober 2019 - Mérida, Mexico

Na een fijne nacht, gingen chris en ik ontbijten. Daar kwamen ook Danielle (juist van het naambordje) en Jasper ons vergezellen. Joke en Bauke gingen vandaag niet mee, aangezien Joke een tandarts nodig had.
 Na het ontbijt reden we naar het vliegveld om onze andere reisgnoten op te halen. We gingen daarna direct door naar de 1e Mayasite, Chichen Itza. Afzien voor hen dus.. daar hadden wij toch wel even mazzel mee.

Na 2 uur rijden kwamen we aan bij de oude mayastad Chichen Itza. Het was op de parkeerplaats al een mierenhoop van mensen.. wat een toeristengekte.
Tja en dan mogen de aandringerige verkopers natuurlijk niet ontbreken. Hier waren het vooral de hoedenmannetjes die het bont maakten. t zag er wel grappig uit; mannetje of 20 dat ieder dan ook 20 hoeden bovenop elkaar gestapeld op hun hoofden droegen.

Gerardo haalde voor ons kaartje en we gingen naar binnen. Hij vertelde van alles bij diverse plekken waar we stopten en dat was nodig ook. Het waren voor mij vooral de verhalen die het interessant maakten.
Het gebouw zelf was heel mooi hoor, maar ook weer niet dermate indrukwekkend.

Maar wel dat het vier zijdes had voor :noord oost, zuid west en altijd iets wat de licht symboliseert. Verder waren er 9 "niveaus" voor de negen lagen van de onderwereld/hiernamaals. Dit maakte samen het getal 13, een geluksgetal.
Daarnaast staan de mayas natuurlijk bekend om hun kalender. De trappen  aan elke zijde bestonden uit 91 treden (4x 91=364 + de top = 365 dagen.
De slang met veren. balans tussen "hemel en hel"
Hij zat vol informatie.

Eenmaal terug in het hotel hadden we even 2 uurtjes om te relaxen. Daarna gingen we lopend naar het oude centrum van Merida; dit was prachtig. Mooie koloniale panden in diverse kleuren, een overheidsgebouw, een keurig aangelegd park en een mooi verlichte kathedraal.  De ingredienten die de Spanjaarden als eerst hebben gebouwd toen ze de stad veroverden van de azteken (die kwamen na de maya's)
Na de wandeling gingen we met het meerendeel vd groep een hapje eten bij Pancho's. Hoewel een onwijs gezellige tent qua muziek en sfeer, ze konden nog heel wat bijleren op het gebied van horeca. Dit was best zuur, want hierdoor duurde het 3 uur om een hoofdgerechtje te eten. voor de andere 18 reisgenoten was dit kostbare slaaptijd.. haha.

1. Mam:
    31 oktober 2019
    ja deze reis zul je vaak ver terug gaan in de tijd. Lekker weer bij jullie hier ist om het vriespunt snachts.
    gr. pap mam en Roos
  2. Dirk Hoefman:
    1 november 2019
    Temperatuur Veluwe. Al een beetje "lange onderbroekenweer".
    Verder leren we door jou nog wat bij over de oudheid.
    Hoop dat je reisgroep uit een beetje leuke mensen bestaat want dat lijkt me wel enigszins belangrijk. Toch?
    Na deze trip heb je de meeste wereldculturen wel gezien, denk ik.
    Reizen maar zolang het nog mag.
    Hier wordt tzt werkelijk alles verboden.
    Have fun!

Dirk