Nusa lembongan & Nusa Ceningan

14 december 2022 - Nusa Lembongan, Indonesië

Vriendelijk bedank ik de matroos voor het aangeven van mijn bagage en ik loop naar mijn nieuwe onderkomen. De receptionist is zeer aardig , een blijhoofd en enorm gay (denk ik). Ik mag m wel. Hij legt me alles uit en ik word naar mijn kamer begeleid. Die ziet er prima uit en heeft eindelijk!!!! Een scheidingsmuurtje tussen douche en wc. Degenen die wel eens gebackpackt hebben in Azië weten wat ik hiermee bedoel🙄..

Eenmaal geïnstalleerd vraag ik aan het blijhoofd of ie tips heeft, hij wijst naar het strand en noemt de naam van 1 vd strandtenten. Zitzakken, bier, live muziek, eten, sigaretten en zonsondergang.. Ik was al vertrokken. Die eerste kennismaking met Nusa Lembongan was top! Ik loop terug via de mainstreet en drink daar nog wat en dan is het tijd om mijn bed in te kruipen.

De volgende dag slaap ik eerst maar eens een keer echt goed uit. Daarna begeef ik me naar een leuk ontbijt tentje waar ik m'n eerste smoothiebowl neem. Heerlijk! En ook nog eens heel gezond! Daarna huur ik een scooter bij blijhoofd en ga de westkant van het eiland verkennen. Hoewel weer erg heet geniet ik met volle teugen. Van het rijden, maar natuurlijk ook van de plekjes die ik bezoek. Het is ook overal zo rustig, dat maakt het eigenlijk extra leuk. Bij "Deadpool" (een klifformatie waar de zee ruig is en je dus vooral niet moet gaan zwemmen) kijk ik mijn ogen uit vanaf boven aan de klif. Die ik overigens bereik via een verlaten resort. Het ziet er nog prima uit, maar er is gewoon niemand. Het voelt een beetje als tresspassing. Ik ben gefascineerd naar hoe de golven deze Deadpool keer op keer vult. En dan spot ik ineens een zeeschildpad die midden in het water geweld zijn koppie boven water steekt. Supertof. Nu ik er op let, blijken het er meer te zijn. Maar hoe ik het ook probeer elke keer komen ze weer ergens anders boven, dus dit is het beste fotoresultaat.

Na een drankje bij Pandan cafe op dreambeach (ja het is een strand om bij weg te dromen) vervolg ik mijn weg naar 'devils tear'. Nog zo'n wonder van de natuur. Als hier een grote golf aankomt, wordt ie in een grot gesmeten waardoor het water soms wel een meter of 5 boven de klif uit wordt gespoten. (Zie foto's) Je kan er naar blijven kijken, erg indrukwekkend! Na de scooterrit terug, fris ik me op en ga eten bij Lemongrass. Zit zelfs nu in het laagseizoen elke avond vol. Jammergenoeg vind ik het niet heeel bijzonder. Nog een drankje bij de tiki-bar en dan is het wel weer welletjes.

De volgende dag ga ik na een ontbijtje bij de tiki-bar (die avond ff de kaart bekeken natuurlijk) op naar de yellow bridge om de oversteek te maken naar Nusa Ceningan. Al snel na de brug zie ik een leuk tentje en strijk neer op een zitzak. Ik kijk uit op het stuk oceaan waar de zeewier kwekerijen zijn en dat zorgt voor vermaak. Terwijl ik aan mijn sapje zit, zijn de zeewier boeren druk aan het werk. Of het nu gaat om het uit het water halen van het wier, of het van de boot in manden doen en naar de kant brengen.. het is een mooi schouwspel. Honden zijn tussendoor (het is eb) in het water aan het spelen, het lijkt wel of ze krabbetjes proberen te vangen. En bij het tentje zelf gebeurt ook van alles, er loopt een te schattige puppy die zich te goed doet aan de offers die de bewoners deze ochtend hebben gedaan, de bewoners zijn een muurtje aan het metselen en tussendoor wordt moederhond onderworpen aan een uitgebreide wasbeurt met shampoo (waar ze overigens helemaal voor gaat staan).

Ik zou hier zo de hele dag kunnen blijven zitten, maar rijd toch verder naar de Blue Lagoon. De naam zegt het al.. het is een blauwe lagune.. maar wat voor 1! Het is echt prachtig! En ik besluit om me voor de komende paar uur te nestelen bij een beachclub die erop uitkijkt. Die hebben de regel dat als je wat bestelt in het restaurant, je gebruik mag maken van het zwembad. Top, want ik kan wel een verfrissende duik gebruiken. Ik plons in een warm bad... Maar zodra ik eruit kom doet de wind gelukkig zijn werk en koel ik toch wat af. Op de terugweg stop ik nog even bij een ander barretje. Die hebben heerlijke cocktails voor de helft. Eenmaal weer op Nusa lembongan neem ik de weg naar de oostkant van het eiland. Hier eet en drink ik nog wat bij de mangrove. Maar zodra de zon onder is, is daar natuurlijk niet meer te wezen door de insecten, dus ga ik rustig aan weer richting mijn guesthouse. Morgen wordt ik om 8 uur opgehaald om de oversteek naar Nusa Penida te maken!

1. Dirk:
    15 december 2022
    Je voelt je daar aardig "senang" zo te lezen.
    Mooie verhaaltjes.