(Onderweg naar) Amed

13 december 2022 - Amed, Indonesië

Aangezien ik weinig tijd heb om te ontbijten, laat ik het bezorgen bij mijn homestay, ideaal! Om iets over 8en krijg ik al een appje van mijn chauffeur dat hij er is. Nouja beter te vroeg dan te laat. We gaan op weg naar onze eerste stop; de Tegelalang rijstterrassen. Ik had hier tijdens de fietstour al een korte stop gemaakt, maar wilde hier nog even langer rondkijken. Het is er prachtig en ik vind een behulpzame medewerker die me onderwerpt aan een hele fotoshoot. Het is 9:00 uur en ik ben al doorweekt van het zweet als ik weer bij mijn chauffeur aankom, wat kan een auto met airco toch fijn zijn!

Onze volgende stop is bij de Tekad Cepung waterval. Er zijn enorm veel mooie watervallen op Bali, maar deze is bijzonder want het water valt in een grot. Met een beetje geluk met het zonlicht (en fotograaf🙄) kan je hier geweldige foto's maken. We moeten aardig wat trappen af naar beneden, en dus straks weer omhoog.. maar het moet gezegd.. het is een prachtige plek. Niet alleen de waterval zelf, maar ook de kloof en de waterval net buiten de grot. Heerlijk verkoelend ook trouwens! Op de terugweg naar boven strijk ik nog even neer bij een van de restaurantjes in 1 van hun boomzitjes boven de jungle.

We vervolgen onze weg naar Amed en rijden door een het mooie landschap van het eiland. Idyllische dorpjes, jungle, rijstvelden en terrassen en natuurlijk de bergen. Ik geniet volop!

Als we aankomen bij mijn accomodatie in Amed, kijk ik wederom mijn ogen uit. Het is net een resort! Mijn kamer mag dan niet de mooiste ooit zijn, maar voldoet en heeft ook nog eens uitzicht op zee. Dikke prima dus!

Ik fris me wat op en ga gewapend met snorkeluitrusting op pad. Voor het hotel ligt al een koraalrif. Na dit wat verkend te hebben loop ik over het stenenstrand (dat is het nadeel van dit deel van Amedstrand) naar Jemeluk Bay. Dit rif is vele malen groter en ik vind zelfs een tempel onderwater. Heel gaaf om te zien, later blijkt wel dat hij er gewoon is neergezet, maar ach. Hoewel ik geniet van het mooie rif en de vissen, vind ik de kleuren wederom niet fantastisch.

Terug in het hotel neem ik een duik in het zwembad en fris me weer op voordat ik me naar een van de beachbars begeef voor de zonsondergang. Het mooie hiervan is dat Mount Agung op de achtergrond zichtbaar is. Ik plof neer in een van zitzakken en kort daarna maak ik kennis met Marissa (Australië) die hetzelfde idee heeft opgevat. We kletsen wat en spreken af de volgende dag samen te gaan eten. Die avond eet ik heerlijke garnalen bij een wawa wewe. Net als ik wil opstappen, begint er een liveband te spelen. Ok ik blijf nog even..

Na een heerlijk ontbijtje aan het strand, besluit ik nog even lekker te relaxen. De hitte put me echt enorm uit. Rond 12 uur ga ik er op uit. Doel: scootertje huren. Dit valt nog niet mee, ze hebben allemaal de "kleine" niet beschikbaar en ik zie t  niet zitten om met een bakbeest op pad te gaan. Bij verhuur 5 heb ik geluk. De man helpt me enorm door me  tips te geven. Eerst verken ik amed wat en dan scooter ik over glooiende bergweggetjes naar lipah beach voor de volgende snorkelsessie. Hier is gelukkig een zandstrand, zwart overigens.. best bijzonder. Op het strand wijst een man me turtlepoint en het rif aan. Ik begin bij turtlepoint, maar zie helaas niets. Als ik uit t water kom, word ik weer aangesproken. Als ik schildpadden wil zien, moet ik een stukje meelopen en dan wijst hij aan waar ongeveer. Het blijkt nog zo te zijn ook. Wat een machtig mooie dieren zijn dit toch, zoals ze met hun lompe lijven toch heel sierlijk door het water bewegen. Ik loop nog een stukje verder voor het rif en geniet daar ook weer, het heeft net iets meer kleur als bij Jemeluk. Nadeel: als ik terugsnorkel naar het strand, zwem ik letterlijk door plasticsoep.. zo ontzettend zonde van zowel mijn ervaring als de oceaan/strand zelf.

Op de terugweg strijk ik nog even neer op het viewpoint voor een verfrissende dragonfruitsmoothie. Dan breng ik de scooter terug en ga naar de beachbar waar ik Marissa weer tref. We kiezen voor de Catch of the day; barracuda. De ober vertelt trots dat ze er 1 van 20 kg hebben gekocht die ochtend en laat zelfs een foto zien. Aangezien we allebei vroeg op moeten maken we het niet laat en nemen afscheid, aangezien we beiden een andere kant op gaan.

Tijdens mijn vroege ontbijt, zie ik een man het vuil van het strand opruimen. (Vandaar dat hier veel minder zooi drijft dan bij Lipah beach). Top! Dan pak ik mijn spullen en maak me klaar om naar mijn volgende bestemming te gaan: Het eiland Nusa Lembongan.

1. Dirk:
    13 december 2022
    het is er allemachtig prachtig zeg. Zo fietsen, da's lekker. Zo nu en dan een trapje bij en gaan.
    Lukt me in de bos nooit. Trappen..
    Benieuwd naar het volgende verhaal. En de foto's natuurlijk.

Dirk
  2. Jan en Kitty:
    13 december 2022
    Wij zijn jaloers op je Elly. Je ziet erg veel. En laat vanalles aan je kijkers zien. Top ga zo door.Groetjes va ons....