Palenque

1 november 2019 - Palenque, Mexico

Uitslapen was er helaas niet bij.. 7 uur ontbijten, 8 uur vertrek. We gaan per taxi's naar het busstation, want zolang we in mexico zijn reizen we per "openbaar" vervoer. De bussen zijn gewoon touringcars en amper te betalen door de plaatselijke bevolking. Het werd een lange dag.. want rond 6 uur komen we eindelijk aan bij het hotel. We krijgen even 2 uurtjes relaxtijd  voordat we naar een restaurant in de jungle gaan. Nagenoeg iedereen maakt van de gelegenheid gebruik om een duik in het zwembad te nemen.

Het restaurant klonk heel leuk; In de jungle, pizza als specialiteit' latijns amerika sfeertje en live muziek. Alles was top, behalve de muziek.. die stond zo hard dat iedereen er gek van werd. Hierdoor kozen we er voor om direct na het eten naar het hotel terug te gaan. Het was intussen ook al aardig bedtijd geworden. Dus linia recta erin gedoken.

De volgende dag vertrokken we om 8 uur naar het mayacomplex van Palenque. Dit was vele malen mooier gelegen dan Chichen itza. Middenin de jungle. Hier konden we ook op en in diverse ruines. In 1952 hebben archeologen hier de graftombe van de grote mayaleider Pakal gevonden. Dit is ongeveer vergelijkbaar met de vondst van Toetachamon in Egypte. Na een uur of 3 te hebben rondgelopen en diverse verhalen te hebben gehoord vervolgden we onze weg naar de waterval Misol Ha. Aangezien we in het regenseizoen zitten was deze goed gevuld. We konden er achterlangs lopen, dat was wel vet. Doorweekt gingen we weer terug de bus in.

De laatste stop van de dag was bij agua azul. Dit is ook een watervalgebied met diverse terrassen erin en wanneer het niet de dag ervoor nog geregend heeft, met turquoise water. Helaas was dit natuurlijk wel het geval, dus zwommen we in bruin water. Het gebied was wel echt prachtig, ook weer in de mooie jungle.

In het busje terug hebben we ontzettend gelachen om slechte date verhalen. Rond 19 waren we weer terug in Palenque. Daar zijn we langs de supermarkt gegaan voor drank, aangezien Sharon jarig werd en de hotelbar al om 22 uur sloot. We hebben er een gezellige avond van gemaakt.

De volgende dag moesten we wederom weer vroeg op om weer de hele dag in de bus te zitten. De afstand van Palenque naar san cristobal de las casas is maar 213 km, maar de locals sluiten de weg heel vaak af. Dus is de route voor de bus een hele omweg en bijna 500 km. Het was weer een lange zit..

1. Dirk Hoefman:
    1 november 2019
    Mooi maar tegelijk ook dodelijk vermoeiend, lijkt me.
    Al wat "enge beesten" gezien?
    Ja, dat slapen is ook zo wat. Op zo'n reis moet je dat wel kunnen anders trek je het na een poosje niet meer.
    Schitterende wereld zo te zien.

Dirk
  2. Ernette:
    1 november 2019
    He meis, leuk je verhalen weer te lezen.
    Heb je een leuke groep? X ernette
  3. Joke Threels:
    2 november 2019
    Heel leuk Elly, geniet er van, het is een prachtige reis met schitterende cultuur en natuur, ik heb de reis ook gedaan lieve groet,