Panajachel Guatamala

6 november 2019 - Panajachel, Guatemala

Om 5!!! uur vertrokken we naar Guatamala. Het was ongeveer 3 uur rijden naar de grens, "depending on the conditions of the road". Die waren ons gelukkig gunstig gezind en dus waren we al snel bij de douane van Mexico. Hier ging het ook vrij snel. Gelukkig reden we voor de andere bussen (van koning aap en sawadee) uit, dus dat scheelde wachttijd!

Helaas werd ik die dag toch geveld door "Montezuma's revenge" wat de verdere reis niet echt comfortabel maakte. Dus snel wat pillen erin geknald en proberen te slapen. De grens van Guatamala was er weer 1 voor in lijst met lachwekkende grensovergangen. Het was gewoon een markt, met een heel klein kantoortje waar Gerardo onze paspoorten liet stempelen.  Vanaf hier kregen we ook een andere bus, die ons totdat we weer terugkomen in Mexico zal rondrijden. Dit was echter zo'n grote bus dat die niet dichtbij kon komen. Oplossing: met 9 man incl baggage staand achterop een pickup. Het was een kort stukje, maar natuurlijk wel weer een belevenis😀.

Vanaf het moment dat we in die bus stapten werden we getrakteerd op een adembenemende rit, in positieve zin! Het was echt een prachtige route door de bergen, die ons tot grote hoogte leidde (3400 m boven nap) Echt schitterend! Onze buschauffeur was ook nog eens fantastisch. Niemand heeft zich maar een moment onveilig gevoeld. Voordat we in Panajachel aankwamen, stopten nog even op een uitzichtpunt van lake Atitlan voor wat foto's. Volgens Gerardo hadden we onwijs geluk met het weer en het tijdstip, want het was zo helder als maar kon.

Aangekomen in het hotel was iedereen blij verrast! de kamers waren heel mooi gelegen in een prachtige tuin en hoewel simpel erg idyllisch. Aangezien ik gesloopt was door de reis, slaapgebrek en de montezuma revenge, ben ik eerst even gaan liggen. Om 19 uur gingen we met danielle, henk, sabine, marly en jasper wat eten. Henk had iets gezien op tripadvisor en dat zou 10 min lopen zijn. Maar toen we een paar minuten onderweg waren en bij een tankstation stonden te kijken naar de route die we moesten nemen, hebben we toch maar tuktuk's geregeld. We kwamen aan bij een superdeluxe hotel. Het was wat duurder dan we inmiddels gewend waren, maar veilig voedsel was ook wel gewenst. Dus we hebben het ons heerlijk laten smaken. Terug in ons hotel, ben ik meteen naar bed gegaan.

De volgende ochtend was ik vroeg wakker aangezien ik zo vroeg was gaan slapen. Ik moest nog even een klein boodschapje doen en sebas liep mee. We zijn ook gelijk maar even doorgelopen naar het lakefront, waar het nog heerlijk rustig was. Hierna lekker ontbeten in het hotel en toen was het ook alweer tijd om te gaan. Lopend gingen we naar de pier waarvandaan de boot voor onze tour over lake atitlan vertrok.

De eerste stop was bij Santacruz waar we tijdens een mooie wandeling de inactieve vulkaan een stukje beklommen. Wat heb ik enorm genoten! De volgende stop was in Santiago de atitlan, de grootste plaats aan het meer. Hier was een grote markt en vele souvenirwinkeltjes. Erg gezellig dorpje. Daarna stopten we dichtbij San Pedro. Daar kregen we een gezonde lunch in een hutje op het water. Heel mooi plekje! Na lunch werden we weer achterin jeeps gehesen om naar San Juan te gaan. Dit dorpje staat bekend om haar texielproductie. Heb een veel te dure kussenhoes op de kop getikt, maar ach.. supporting the local community😀. Voordat de boot ons terugbracht naar Panajachel,  hebben Sharon en ik een heerlijk koud biertje gedronken met de beentjes bungelend over de steiger. Wat heb ik (eigenlijk de hele groep) genoten van deze excursie!

Terug in Panajachel zijn Danielle en ik een terrasje opgedoken, al snel kwam marly er ook bij. Toen Sharon ook aankwam hebben we ons verplaatst naar het lakefront voor de zonsondergang. Ik val natuurlijk in herhaling.. maar ook dit was weer fantastisch. Prachtige wolkenpartijen boven de vulkanen, de schemering, koude biertjes en goede gesprekken met mensen die je pas een weekje kent en met wie je nu al lief en leed deelt. Life is good!

Na het eten hebben we wat drinken ingeslagen en zijn vervolgens met de helft van de groep 30 seconds gaan spelen in het hotel. Erg gezellig! Panajachel bedankt!