Rio dulce (Guatamala)

13 november 2019 - Río Dulce, Guatemala

Na een wederom goed en stevig ontbijt bij Viavia, stapten we om 9 uur in de bus. Na een klein half uur, was het alweer tijd om Hondouras te verlaten en terug te gaan naar Guatamala.
Gelukkig gingen de grensformaliteiten weer aardig vlot en waren we weer snel onderweg. Rond 13 uur kwamen we aan bij Rio Dulce. Daar konden we even wat inkopen doen, voordat we in een bootje werden gehesen en naar ons hotel op een eilandje werden gebracht. Het was er werkelijk prachtig. Allemaal hutjes aan steigers door de jungle aan de rivier. Ook hadden ze een mooi zwembad, wat ook wel nodig was met die benauwde hitte.
Binnen no time lagen we dus met zn allen af te koelen.
Die avond hebben we heerlijk ontspannen  drankjes gedronken.

De volgende dag ging het meerendeel van de groep op excursie naar Livingstone. Aangezien dit o.a. weer een speedboot tocht van 42 km was, besloot ik niet mee te gaan. In plaats daarvan ben ik samen met Henk, Rob, Chris en Danielle de hike door de jungle gaan doen die door het hotel werd georganiseerd.
Gids Jenny wist ons meteen te boeien met haar kennis en  interessante verhalen. Ze heeft een heleboel uitgelegd over de medicinale werken van diverse bomen en planten en mijn jeukende muggenbulten behandelt met het sap uit de bladeren van de 'mother of cacoa' boom.
Die kennis over de medicinale werking is overigens ook afkomstig vd Maya's. Tegenwoordig zijn er nog veel shamaans te vinden, waar de plaatselijke bevolking heen gaan in plaats van naar het ziekenhuis.
Na een aardige klim komen we bij een uitkijktoren. Eenmaal boven hebben we een fantastisch uitzicht over de jungle en de rivier! Op de terugweg  komen we over Canopy bruggen (door de boomtoppen), wat een machtig gevoel gaf dat! Verder spotten we diverse salamanders, kikkers en vogels (gieren en kolibri) Nat van het zweet besluiten we om meteen maar een duik in het zwembad te nemen.

Om 13 uur moeten we de kamer uit en gaan we lunchen. Daarna was het wachten op de rest om de boot weer naar dr overkant te pakken.

1. Dirk Hoefman:
    13 november 2019
    ha, gelukkig had je in Garderen al kunnen oefenen met die boomtoppen.
    Die boot zou ik ook hebben gelaten voor wat 'ie was.
    Lekker de jungle in!
    Spiders? Snakes?
    De hele trip lijkt me eigenlijk tot nog toe "dik voor mekaar".
    Het weer hier is volstrekt hopeloos. Koud en veel regen.
    Rosa is weer knap gegroeid zag ik zojuist.
    Lekker beessie hoor.

Groet,