San Cristobal de las casas

5 november 2019 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

Na een prachtig laatste uur door de bergen, waarbij we zelfs even boven de wolken reden, kwamen we aan in San Cristobal. Als we de taxi uitstappen bevinden we ons meteen midden in het feestgedruis. Op 2 november is het dia de las muertes, maar in de aanloop hier naar toe vinden al diverse festiviteiten. De kinderen gaan in halloween outfit langs restaurants en winkeltjes en zingen een liedje voor snoep. Net als met halloween dus. Terwijl we staan te wachten om in te checken komt (na later bleek) de eerste optocht voorbij. Autos, motoren en lopende mensen in diverse kostuums. De 1 nog mooier, uitbundiger of enger dan de ander. We stonden allemaal met volle teugen te genieten!

Rond half 8 hebben we Sharons verjaardag gevierd. We hadden via Gerardo een pinata geregeld en wat balonnen en kaarsjes. in de hotellobby heeft ze die na diverse pogingen kapot weten te slaan. Het snoep hebben we uitgedeeld aan de kinderen. Later op de avond zijn we met 9 man ergens gaan eten, iedereen was het eten in zo'n grote groep een beetje zat. Elke keer vet lang wachten en gedoe met betalen. Hebben heerlijke fajitas gehad! Aangezien t alweer aardig laat was heb ik besloten maar eens vroeg naar bed te gaan.

De volgende dag stond er een trip canon del sumidero en een bezoek aan san Juan chamula op het programma. Gerardo had deze tripa gecombineerd zodat we de zaterdag een vrije dag zouden hebben. Heel fijn!

In busjes werden we naar een steiger gebracht vanaf waar onze boottocht door de prachtige canjon zou starten. Ik had in mn hoofd dat we een rustig tochtje zouden maken, aangezien we er diverse vogels,aapjes en misschien zelfs een krokodil konden spotten. Helaas werd het gas open getrokken en scheerden we over het water. Op enkele plekken stopten we voor foto's. Op een pelikanen stek, waar een aap in de boom zat en voor wat andere dingen. Ineens zegt de kapitein (die tot dan toe amper engels had gesproken; prepare for the alligator! En ja hoor tussen een hoop plastic lag er 1 te slapen! we vaarden een stukje door en kwamen er nog 1 tegen. Deze had zn bek los en konden we wat beter bekijken. Zo goed dat we eigenlijk meteen door hadden dat hij nep was. (op een paar mensen na) Na nog een aantal stops, waaronder voor plastic soep waar zich een zooitje gieren had verzameld, vaarden we vervolgens een uur weer terug. We stopten onderweg nog 1x voor alligator nr 3. iedereen die nog dacht dat de beesten echt waren, werden ook uit de droom geholpen. Ze legden de boot zo dichtbij, dat we letterlijk zn plastic kop konden bewonderen. Echt een aanfluiting! Terug aan land bekeken we even het dorpje om daarna onze weg te vervolgen naar San Juan Chamula. Dit arme dorpje heeft een mooie oude kerk die eerst katholiek was, maar nu vermengd is met mayageloofsovertuiging. Oftewel er vinden shamaanachtige praktijken plaats. Foto's maken binnen was dan ook niet toegestaan. Gek genoeg kreeg ik er echt een heel rustgevend gevoel van. Hoewel een beetje creepy door de "tentoonstelling" van verschillende heiligen in de vorm van poppen, was t echt heel mooi om er te zijn. Verdere uitleg heeft geen zin, dat moet je ervaren hebben.

's Avonds zijn we eerst lekker gaan eten bij een gezellig knus tentje bij t hotel in de straat. Daarna zijn we de kroeg in gegaan met de meerderheid van de groep. Het werd een erg gezellige avond!

De volgende ochtend (de dag, 2 nov) verzamelden we om half 10 voor een korte citytour van Gerardo. We liepen via de plaza eb kathedraal naar de souvenirmarkt. Een wirwar van kleurrijke kraampjes rondom een oud kerkje. Hier even lekker geshopt. Vervolgens nam ie ons mee over de lokale markt, waar hij ons van alles liet proeven. We kregen krekels, speciale taco's(gevuld met iets wat op kebab leek) een bijzondere vrucht, "trek"kaas, een speciaal koekje en een soort snoep. Erg leuk, maar,net zoals in Azie, niet normaal vies.

Aangezien het El dia de los muertos was, liepen we hierna naar de begraafplaats. honderden "huisjes/graftombes in alle kleuren vd regenboog. Hier komen de families op deze bijzondere dag naar toe om het leven van hun dierbare overledenen te vieren. Zo mooi om te zien! Speciaal voor deze dag worden de graven prachtig versierd met bloemen, kaarsen etc. Sommige families zitten gewoon rustig bij hun dierbare. Anderen hebben 1 groot feest compleet met mariachiband en eten en drinken in overvloed. Ook dit was echt prachtig om mee te maken. De rest van de dag hebben we vrij te besteden. Samen met Sharon, Danielle en Henk drinken we eerst een lekker biertje in het park, waarna we nog even terugwandelen naar de lokale markt voor wat extra taco's. Vervolgens kopen we nog wat souvenirs en strijken neer op een terrasje.

De bediening is superlief en de cocktails goedkoop. Dan zien we 3 meter van onze tafel een schminkvrouwtje staan. We besluiten om ervoor te gaan en ons ook een dia de los muertos gezicht aan te laten meten. Wat hebben we gelachen! Ze deed echt haar best, maar echt mooi zat de schmink er niet op  Bij Danielle jeukte t zo erg, dat ze het zodra we weer terug waren in het hotel, eraf heeft gehaald. Sharon en ik hebben het er de hele avond nog op laten zitten.

1. Dirk Hoefman:
    9 november 2019
    krekels eten, plastic krokodillen en bier. Vakantie......
    Lekker en leuk hoor.
    Het is er wel "kleurrijk". De huizen, niet allemaal natuurlijk, de bloemen, de kledij.
    Het laat zich tot nog toe lezen als een prima trip.
    Op naar de volgende.