Terug in Hanoi & Ninh Binh

29 november 2018 - Ninh Binh, Vietnam

Alweer 2 dagen verder.. en aangezien ik niet stilzit, wederom genoeg om over te schrijven!

Woensdag kon ik lekker uitslapen.. hierna m'n eerste "grab" geprobeerd. Dat is een app waarmee je in Vietnam een betrouwbare taxi kunt boeken voor een van te voren bepaalde prijs, heel handig! Ik liet me afzetten bij de spoorwegovergang. Vanaf hier loop je zo het spoor op en er zitten allemaal huizen en cafeetjes op net 1.5 meter afstand van de spoorlijn. Helaas vertelden ze me dat de trein pas om 18 zou komen.. dus ben ik verderop gegaan. Een heerlijke ijskoffie met kokos gaan drinken bij "the note" dit hele zaakje hangt vol met post-it's in alle kleuren vd regenboog, superleuk zaakje en ze staan iedereen te begroeten met een vriendelijk "hello en zwaaien naar je! Ook schrijven ze een persoonlijke note en hangen dit aan je koffie.

Vervolgens besloot ik om maar eens een massage te nemen. Ik barstte namelijk van de spierpijn na al dat geklim. Maar gelijk 1 van de besten van tripadvisor gekozen "midori spa" die zat namelijk bij mij in de straat en werd ook door Snowy aanbevolen. Ik kreeg een glaasje water en kon vervolgens een formulier invullen met mijn voorkeuren. Superhandig! Hierna werd ik opgehaald (moest een trap op) door een blinde vrouw, althans dat bleek uit hoe ze alles op de tast deed. Ik dacht nog als dat maar goed komt, maar dat kwam het. 't was echt een heeel lief vrouwtje! En waarom ook niet he.. waar heb je je ogen voor nodig als je handen al t werk kunnen doen. De pijn in mijn kuiten was verdwenen als sneeuw voor de zon!

Na een warme douche, heb ik mijn tas opnieuw ingepakt en ben ik wat gaan eten. Ik had kaartjes gekocht voor het waterpoppentheather die avond om 20:00. Tot die tijd lekker gerelaxed.
De show was echt grappig, hoewel ik er natuurlijk geen bal van verstond , kon je toch uit sommige scenes wel opmaken waar het over ging.
Nog een drankje gedaan en de dag was alweer voorbij.

De volgende dag begon weer vroeg! Om kwart over 7 snel ontbijten, want werd om kwart voor 8 opgehaald voor de trip naar Ninh Binh. Helaas ook afscheid moeten nemen van Snowy. Ze gaf me een biljet van 500 dong (die gebruiken ze niet meer) waarop ze haar naam schreef. Dit moet mij beschermen tijdens de rest van mijn reis. Erg lief!

De tourguide voor de trip naar Ninh Binh was Franky en mijn medepassagiers waren 4 amerikanen, een Spaans/Nieuw-Zeelands stel en wat Vietnamezen . We begonnen bij de Hoa Lu, 1e hoofdstad van Vietnam en de tempels voor de 1e en 2e koning. Franky heeft veel verteld over wat zich heeft afgespeeld tussen 900-1005.

Hierna volgde een "viel te eten" lunch en met volle buiken kwamen we aan bij de haven van Trang an. hier stapte we per 3 a 4 op een klein bootje dat met roeispanen aangedreven werd door mr of mrs Ton. (Zag er uit als een man, maar had een vrouwenstem) Er volgde een prachtige tocht over de rivier met aan weerszijden de kalkstenen bergen en prachtige natuur.. ach ik kan t ook niet uitleggen...😍 ga dat zien! We voeren door een stuk of 4 lage grotten en moesten zelfs af en toe plat op de boot gaan liggen om onze hoofden niet te stoten.

Bij Skull island  konden we even van het bootje af om het eilandje te bezoeken. Daar is de laatste Kingkong film deels opgenomen en de filmset is behouden, erg mooi om te zien.
We maakten nog een tochtje op de fiets door Trang an van 20 min en stapten vervolgens in de bus op weg naar Mua cave.
Ondanks dat er wel degelijk een grot(je) is.. gaat het hier voornamelijk om het beklimmen van "Dragon mountain". Ze hebben beneden al een prachtig park aangelegd, maar 468 treden (geen treetjes) keek ik weer mijn ogen uit. Ik val in herhaling.. maar tis echt niet overdreven.. Wat een prachtig land is Vietnam! Deze beklimming ging me overigens beter af dan de anderen.. misschien getraind..

Daarna werd ik gedropt in Ninh Binh, hier moest ik me de komende uren zien te vermaken totdat de nachtbus om half 9 zou komen.
Ik raakte aan de praat met 2 Franse meiden, die ook de nachtbus moesten hebben en heb  een hapje met ze gegeten. We kwamen terecht bij Family restaurant, waarvan de eigenaresse goed Frans sprak. Ze kwam af en toe een praatje maken (ook in het Engels, vanwege mij☺) en uiteindelijk kregen we om nog onbekende reden korting op onze rekening. Toen we besloten om die korting + iets extra's als fooi te geven, kwam ze terug met drie grote flessen water. Kennelijk wilde ze ons Echt iets geven. Superlief!
Na nog even gewacht te hebben kwam de nachtbus. Heb hier diverse " horrorverhalen" over gelezen.. Dus we gaan het zien...

1. Ernette:
    29 november 2018
    Wat gaaf weer meis. Dikke kus
  2. Dirk Hoefman:
    29 november 2018
    Nou, hoogtevrees heb je ook al niet maar niet te dicht bij het randje springen hoor.
    Mooie foto's van werkelijk schitterende natuur.
    Je hebt het aardig naar je zin, lijkt me.
  3. Mam:
    29 november 2018
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet met volle teugen. Mam
  4. Jan en Kitty:
    30 november 2018
    We hebben maar 1 woord: Geweldig.......
    Je verrast ons elke keer weer met een bijzonder verhaal. veel plezier verder.