Uluwatu

21 december 2022 - Uluwatu, Indonesië

Het boottochtje verloopt weer vlot en voor ik het weet ben ik weer in de haven van Sanur. Ik word natuurlijk weer van alle kanten een taxi aangeboden, maar had gezien dat een grab goedkoper was. Dus ga naar een cafeetje met internet en bestel een grab, die dankzij de verkeersdrukte toch duurder is🫣 De rit duurt nog best lang, maar rond 5en kom ik aan bij mijn nieuwe homestay. Ik moet zeggen, een hele mooie kamer, met zowaar een warme douche! Na installatie ga ik op verkenningstocht. Ik zie een trap naar het strand en kom op een klein maar leuk strandje met rotsformaties. Erg mooi. De zon gaat ook net onder, dus ik haal een biertje en strijk neer op een rotsblok. Hierna werk ik mezelf weer naar boven en ga op zoek naar wat te eten. Als ik dit eenmaal op heb is het ook al weer 9 uur en ga ik weer richting homestay.

De volgende dag slaap ik lekker uit en ga om men gemakje een plan maken voor de komende dagen. Dan brunch ik iets verderop en huur vervolgens weer een scooter. Op naar Single fins/Uluwatu beach. Dit ligt slechts op 2 km, dus ik ben er zo. Na een drankje bij Fins loop ik de trap af naar beneden. Ik kom terecht in een soort grot met een strandje ervoor. Prachtig plekje! De locals vangen nog een grote varaan. Ik denk niet dat die de avond haalt... Als ik na een uurtje weer omhoog loop, eet ik nog een klein hapje bij een Warung en stap dan weer op de scooter naar Uluwatu Temple. Hier loop ik behoedzaam het terrein rond. Er zijn veel apen, die alles van je proberen te jatten. Je wordt gewaarschuwd, maar sommige mensen zijn hardleers en houden hun zonnebril op.. die waren ze dus zo kwijt. Dan ga ik mijn online kaartje voor de Kecak & firedance verzilveren en zoek een goed plaatsje in het openluchttheater.

Het duurt nog een uur voordat de show begint en ik zit in de volle zon, dus ik smelt bijna weg. Net als vele anderen trouwens. Mensen beginnen massaal hun geleende sarong als schaduwdoek te gebruiken. Dat is wel een grappig gezicht, al die paarse doeken.  Ze stouwen het theater goed vol, de mensen blijven maar binnenlopen en hoe ze het doen, doen ze het, maar ze krijgen iedereen op de tribune.  Als de show begint pak ik mijn gekregen formulier erbij, hier staat het verhaal op uitgelegd. Erg fijn, want dan heb je een idee waar het over gaat. Ik moet zeggen ik geniet er enorm van. De performance is top, maar de entourage ook.  De zon gaat langzaam onder, de lucht krijgt weer alle kleuren van de regenboog. De kostuums zijn top en er zit ook nog een dosis humor in. Die kwam vooral in de vorm van de Witte Aap. De held, maar ook de nar van de show. Hij springt een aantal keer het publiek in en gaat lukraak bij mensen op schoot zitten, doet mee aan selfies en begint zelfs een aantal mensen te vlooien.

Na de show is het natuurlijk een drukte van jewelste op de parkeerplaats en om weg te komen. Dus besluit ik een drankje te doen en even te wachten. Een Indonesisch gezin schuift bij me aan. Jammer genoeg spreekt alleen de vader Engels. De kinderen vinden het maar wat interessant, zo'n vrouw uit 'Blanda'. En ondertussen worden alle cultuurverschillen de deur uitgegooid als onze tafel besprongen dreigt te worden door de brutale apen.

Onderweg eet ik een hapje bij district 6, stond aanbevolen en valt niet tegen. Ze hebben goeie deals! En dus zit ik de volgende dag in dezelfde tent aan het ontbijt.

Hierna rijdt ik een stukje verder naar een tent op een klif. Het is een soort natuur resort. Het is er geweldig mooi. Daarna rijd ik naar huis om me om te kleden en een ander strandje op te zoeken; Bingin beach. Ook hier weer van alles te ontdekken door tussen de rotsen door te wandelen. Het is echter wel bloedheet, dus ben al snel toe aan een kokosnoot. Daarna ga ik even zwemmen en dan strijk ik neer bij een Warung voor een biertje. Aan het eind vd middag rijd ik terug naar suluban beach voor de sunset. Die valt niet tegen! Jullie raden nooit waar ik die avond eet😉

En.. de volgende ochtend ontbijt😉 Na dit wederom topontbijtje bestel ik mijn vervoer naar Bali Orchid Spa in Kuta. Ik heb besloten om mezelf op de laatste dag nog maar eens goed te laten verwennen en een behandeling geboekt. Eerst een Balinese massage van een uur, daarna een scrubbehandeling met speciaal mengsels van kruiden ed. , Dan nog een of ander melkgoedje en als afsluiter een heus bad vol bloemblaadjes.. erg ontspannen en fijn allemaal. De chauffeur van de spa brengt me vervolgens naar een tentje in Kuta dat ik heb opgezocht. Ik dacht, kan ik gelijk nog even wat van Kuta zien. Het is een ruimte van 2.5 bij 2.5 en heet the Juice house. Ik eet hier de lekkerste smoothiebowl tot nu toe. Terug in Uluwatu ga ik nog even genieten op Padang-padang strand van mijn laatste uurtjes.. en na wat gegeten te hebben bij mijn homestay is het ook zo 21:00 uur. Op naar het vliegveld voor de lange reis terug..

1. Dirk:
    22 december 2022
    Wat is dat nu? Die varaan? Geen dierenambulance?
    Zag hier gister zelfs een auto van de "dieren voedselbank" rijden.
    Het zit er weer bijna op voor je. Maar goed ook. Roza wordt wat neurotisch!