Siem Reap part 2

11 december 2018 - Siem Reap, Cambodja

Goed waar was ik gebleven? Ah ja, mijn powernap😀

Ben Siem Reap maar eens een beetje gaan verkennen, want daarvan had ik eigenlijk nog maar weinig gezien. Ben zomaar een kant op gegaan en na een tijdje kwam ik bij de rivier uit. Hoewel die zo smerig is als ik weet niet wat, was dit een mooi stukje. mooie bruggen en wat pagoda's. Ik keek op de kaart en besefte dat ik redelikk in de buurt was van restaurant le bel air. Die moet ik even uitleggen.. 4 jaar geleden in thailand had ik een belgisch stel ontmoet die een restaurant wilden gaan openen in Siem Reap. Kennelijk, zo'n typisch "ik vertrek" verhaal. Maar ze hebben het dus maar mooi geflikt. Ik dus op zoek naar het restaurant, gaat ie pas om 18:30 open..😥 en helaas ook op maandag gesloten.. die reunie zit er dus niet in.. jammer!
Ik loop nog wat rond in pubstreet en ben inmiddels zo oververhit dat ik besluit om terug te gaan naar het hostel voor een duik in het zwembad. Heerlijk! Rond 5 uur loop ik weer naar pubstreet om wat te eten en neem een bananaflower salade, heerlijk! Terug bij het hostel kleed ik me om en om 7 uur bestel ik een tuktuk om naar Phare circus te gaan. Ik had hier over gehoord van adam en emily.
In 1994 hebben 9 vluchtelingen van het rode khmer regime samen met een kunstleraar een kunst/circus schooltje opgezet om de getraumatiseerde jongeren een dagbesteding/therapy en een gratis school te geven. In het begin vonden de jongeren dit vooral leuk, maar als snel groeiden ze uit tot professionele artiesten. vandaag de dag hebben al 1200 jongeren de gewone school gedaan en 500 de circusopleiding. Ze zijn ook internationaal aan het reizen met voorstellingen. en sommigen werken tegenwoordig bij circque de soleil.
Ik kom terecht in een kleinschalige circustent en voor het comfort krijgen we een waaier. Er wordt eerst een filmpje afgespeeld waarin bovenstaande wordt uitgelegd. De show die vanavond speelt heet "same same, but different" en gaat over de verschillen en overeenkomsten tussen cambodjanen en de toeristen. Het blijkt een combinatie van caberet, geweldige acrobatiek en mimiek. Was echt super! Zou leuk zijn als ze een keer in orpheus komen😁 Jammergenoeg duurde het maar een uurtje.. veel te kort naar mijn mening, had er met gemak 3 uur naar kunnen kijken.

Terug in het hostel kom ik de Duitse van de tour in floating village weer tegen. We drinken samen wat en besluiten de volgende dag te gaan shoppen op de lokale markt. Wat een belevenis weer.. geen toerist te bekennen. En zodra we bij de vlees en visafdeling komen komt de stank van dood ons tegemoet. We hadden hier al over gelezen en een doek meegenomen om voor onze neus en mond te houden, maar dit was niet genoeg. Het was echt niet om uit te houden en dus zijn we maar snel naar buiten gegaan. Op naar de old market voor wat souveniers. Daar ook even geluncht en toen was het weer tijd om af te koelen in het zwembad. Ook deze dag daarna weer even een powernap en ik werd wakker van een enorm kabaal.. bleek de regen op het dak te zijn.. manman wat ging dat even hard. wel mooi gezicht vanaf de ballustrade op de 3e verdieping.
Zodra t opgehouden was met regenen zijn we een hapjr gaan eten in een grieks restaurant.. ja je gelooft t niet.. maar was echt goed! Tot slot zijn we naar barcode gegaan. Een homobar met ladyboy optredens. De duitse had dit nog nooit gezien. Moet zeggen die in Chiang mai Thailand 4 jaar geleden was echt stukken beter!

1. Janneke Bakkenes:
    11 december 2018
    Fijn je om zo te volgen. Wij zitten in de bus naar Aken en rijden langs de Gulpener bierbrouwerij. Nog maar even genieten!