Ko phi phi

23 december 2014 - Ko Phangan, Thailand

Na ongeveer een uurtje op de ferry, kwam ik aan op Koh Phiphi. Meteen voelde ik een heel andere sfeer als op Ko Lanta. Dit komt vooral doordat de verhouding toeristen/backpackers anders is.

Je wordt ook meteen weer overvallen door mensen die vragen of je een slaapplek nodig hebt. Maar ik had het een en ander gehoord over "the rock", en besloot eerst daar maar eens te kijken of er plaats was. Helaas was de goedkope kamer weg en dus kwam ik terecht in hun soort zusje. Dit was wel oke..

S'avonds naar het strand gegaan om te zien waarom phiphi nou bekend staat als partyeiland. Dat heb ik geweten zeg.. Ze beginnen met een vuurshow (de beste die ik ooit heb gezien!) En dat allemaal op top 40 muziek met een opzwepende beat eronder. De hoofdact (in mijn ogen) was toch wel de koorddanser. 2 meter boven de grond, jongleren met drie vuurkegels.. erg indrukwekkend. Vervolgens gaan ze limbodansen en krijg je een shotje als je eronder door komt... dit gaat echter zo ver dat de vuurshowkerels (lees meest leninge en afgetrainde gasten) zowel dames als heren onder de lat door dragen als deze nog slechts 50 cm hoog is.. die gasten kunnen zichzelf gewoon dubbelvouwen. Had helaas geen telefoon bij me om foto's te maken en dus was ik genoodzaakt om de volgende dag terug te gaan. Na dit alles gaat het helemaal los. Er onstaat een springende mensenmassa (voornamelijk engelsen en zweden) die zich helemaal klem drinkt.. geloof het of niet.. maar ik voelde me hier echt te oud voor.. Behalve verhuizen naar de rock, heb ik de volgende dag weinig gedaan.. een beetje op t strand gehangen en t dorp verkend.

Na de vuurshow wilde ik eigelijk naar bed gaan.. maar ik ontmoette wat mensen in het hostel, dus toch maar er op uit gegaan. Ondanks dat het toch weer laat werd, wel een rustige avond gehad.

Dat was maar goed ook want ik had voor de volgende dag maar weer ns een toertje geboekt. Deze ging langs alle phiphi eilanden, maya bay, monkeybeach, vikingcave, een aantal snorkelspots en bambooisland. Deze dag aardig wat mensen leren kennen.
Waaronder een belg en zijn bulgaarse vriendin. Zij zijn ook met de kerst op ko phangan. Verder was het behalve het bezoek aan mayabay een superleuke trip! Weer veel gezien. Toen we bij bambooisland kwamen zei onze gids.. you can take the kayak to the beach. Zo gezegd, zo gedaan.. gevolg was dat we in de ergste bui die ik hier tot zover gezien heb 200 meter naar het strand moesten kayakken.. zo gaaf om mee te maken! De zee werd er namelijk ook redelijk wild van..

Mayabay was echt verschrikkelijk.. de film the beach is hier opgenomen. En als je die hebt gezien weet je hoe mooi het was.. met de nadruk op was.. want het toerisme heeft alles verpest.. je verwacht op een verlaten strand aan te komen.. helaas denken 1000 toeristen het zelfde.. en tja hoe komen die daar? Met de boot.. dus er liggen zon slordige 50 speed/longtailboten in de baai..

op monkeybeach heb ik aap het restant van mn biertje op laten drinken.. was erg grappig hoe gewild mijn blikje was.

S avonds draaiden ze de film the beach in de bananabar. Dit is een rooftopbar met grote schermen. Ik wilde m graag nog eens zien, om te beseffen hoe mooi mayabay eigenlijk was. Dus zouden we met een paar mensen van de tour meeten. Helaas kwam alleen het bulgaars/belgisch stel. Maar dat maakt het niet minder leuk. We zijn daarna nog naar een bar met liveband gegaan.. en oh wat was die gast goed! Ben gebleven totdat ze gingen sluiten.

De volgende dag zou ik naar ko tao gaan. Eerst een boot naar krabi en dan een bus van krabi naar de andere kant van thailand en daar een nachtboot naar ko tao. Toen we echter in krabi waren werd me medegedeeld dat de nachtboot was gecancellled. Het was te slecht weer. Sta je dan.. en nu? Ja je kan de bus nemen naar surrat thani. Tja dan blijf ik toch liever in krabi en neem ik morgen wel de bus. Gelukkig dachten 2 finse en 2 zweedse meiden daar ook zo over en zijn we met zijn 5en naar krabitown gebracht.. een hostel gevonden waar ik al eerder had gegeten en die betaalbaar was. Ze draaiden ook nog eens forrest gump. Dus was top.
Na een vreselijke nacht.. geen oog dicht gedaan... werden we om half 7 alweer opgehaald.. bus genomen naar de pier en toen zagen we het eigenlijk al.. dat wordt een ruig tripje.. pff terwijl we aan de pier lagen werden er al een paar mensen ziek.

En wat is nou het beste.. bovenin waar je kan zien wat er gebeurd of onderin waar de beweging het minst is.. ik dacht eerst bovenin.. maar onderin met ogen dicht ging nog het beste.. en natuurlijk muziek keihard op zodat je de kotsgeluiden van de anderen niet hoort!

Na 1,5 uur kwamen we in ko samui aan. En toen had ik eigenlijk al besloten.. ik ga niet helemaal naar ko tao.. ik doe het stuk naa ko phangan nog.. want daar moet ik toch zijn met kerst... maar ik ga t mezelf niet aandoen om daar ook nog weer heen en weer te gaan.. op het stuk naar phangan was het gelukkig iets minder druk op de boot dus kon ik "lekker" gaan liggen.. de meeste kotsers hadden ons gelukkig ook verlaten.. dus de lucht was al een stuk beter.. Maar nog viel we af en toe wel een meter op vijf naar beneden voor mn gevoel. Tis nu 2 uur later en er ligt nog steeds een steen op maag.

Op de pier aangekomen besloot ik om niet moeilijk te doen en gewoon de eerste de beste kamer te nemen die betaalbaar was. Ik verplaats me over 2 nachten wel naar mijn voorgeboekte plek. Ik moest hiervoor echter wel weer achterop n motor.. maar goed, heb besloten dat er niet voor niets zoveel zijn. En dat het heus wel veilig is. Bovendien had ik net 2,5 uur op de horrorferry overleefd! Dus.. hoewel ik maar 2 nachtjes op phangan wilde blijven worden dit er nu 4.. maar dan kan ik misschien ook even bijkomen.. voordat ik weer terug naar bangkok moet en voordat het grote australie avontuur gaat beginnen!