Auckland & Taipei

3 april 2015 - Wanhua District, Taiwan

Na een lange dag in de bus gezeten te hebben, kwamen we eindelijk in Auckland aan. Natuurlijk had het hostel mijn reservering geannuleerd (ondanks mijn mail dat ik een dag later zou komen).. en dus duurde t uren en dagen voordat ik ingecheckt was. Ik probeerde er nog gratis wifi uit te slaan.. maar helaas..
Die avond stond de finale van de worldcup criket op het programma. Australie/nieuw zeeland.. het zou wat beloven.. helaas bakte NZ er nix van en dus was eigenlijk ,voordat Australië nog maar een bal had aangeraakt, al duidelijk dat australie zou winnen. Jammer genoeg dus geen groot feest.. in de bar bij het hostel ontmoette ik een deel van een drakenbotenteam dat net 4e was gewordenbij de nk.. dit leverde een grappig gesprek op..
De volgende dag ben ik eerst wat rond gaan lopen en daarna op zoek gegaan naar souvenirs. Dit bleek een kansloze missie, want ze zijn niet te betalen. Ik wilde graag een potje Manuka honing meenemen (heeft een speciale genezende werking), kosten $40.. pff dat ging net iets te ver. Om1 uur had ik met erik (de enige die van de busgroep die ook in auckland was) afgesproken voor de lunch. Hierna zijn we nog een potje gaan poolen (die ik uiteraard weer won) en vervolgens heb ik de rest van de dag heerlijk weinig gedaan. Voor de volgende dag had erik na 3 dagen twijfelen toch maar besloten om een skydive te boeken. Hij vond het alleen jammer dat ie t alleen moest doen, dus ben ik met m meegegaan..
voor morele steun uiteraard, mag hopen dat jullie niet dachten dat ik uit een vliegtuig zou springen.
Helaas voor mij moesten we al om half 9 bij de pickup plaats zijn.. daar ging mijn uitslaapplan.. maar... het moet gezegd.. was wel superleuk om hem door het proces heen te zien gaan. Zoo zenuwachtig! En na die tijd had ie geen idee waar hij hrt moest zoeken. Helemaal van de kaart door de adrenaline!
S middags zijn we nog een paar potjes gaan poolen (tja ga mezelf maar niet herhalen) en toen was het alweer tijd om de bus naar het vliegveld te pakken. In de bus ontmoette ik nog een ozzie en een engelsman, waarmee ik gezellig heb gekletst.. en daarna was ik weer in mn uppie. Ook wel lekker!
Op het vliegveld wel wat souvenirs gekocht om de laatste nz dollars op te maken en vervolgens aan boord gegaan.
De stopover in Brisbane was erg fijn.. even dr uit om de benen te strekken, voordat de lange zit begint.
We kwamen mooi op tijd aan in Taipei. Viavia weer mn weg gevonden naar het hostel, maar helaas kon ik de kamer nog niet op.
Ben dus maar meteen op pad gegaan. Ook om de jetlag te omzeilen. (Het is toch weer 7 uur verschil). Na wat info van de receptie, heb ik de metro gepakt naar Maokong gondola. Dit is een gondellift die naar een hoge berg leidt, waar je prachtig uitzicht over heel taipei hebt. De rit is echt prachtig en duurt maar liefst 40 min (heen)! Ik koos voor een gondel met een glazen bodem zodat je ook naar beneden kan kijken. Toeval wilde dat ik daar ook mn eerste blanke medemens zag.
Na wat rondgelopen te hebben, heb ik de gondel en metro weer terug genomen naar het centrum. Hier zag het er inmiddels heel anders uit dan die morgen. Wat een mierennest van scooters,bussen, taxi's en zowaar af en toe ook een verdwaalde fietser. Na wat straatjes doorgelopen en gedronken te hebben, kon ik dan eindelijk inchecken. Weer een erg vriendelijk en schoon hostel! Vervolgens ging ik op zoek naar een massage (aangezien ik al weer een paar dagen vast zit). Was alleen vergeten te zeggen dat t zachtjes moest... ik lag nog niet of ze was al over me heen aan het wandelen. Ik liet het maar zo, in de hoop dat het dan ook zou helpen. En dat deed het.. pff ze was pijnlijk maar wel goed! Binnen een half uur zat ik (bijna) van top tot teen onder de tijgerbalm, was ik (nagenoeg) overal gekraakt en heeft ze ook (zo goed als) alle knopen losgemasseerd. Voelde me een ander mens. Kreeg trouwens ook nog een lichaamsanalyse.. mijn slapen waren te hard; ik pieker te veel, mn schouder/nek zat vast, ik loop te veel (dat was wat ik er van begreep) en het was ook niet goed dat mn aderen zo zichtbaar zijn. Ok, bedankt.. zal wel de stress zijn dat het echte leven straks weer begint;)
De volgende dag heb ik eens goed uitgeslapen.. had geen idee wat ik smiddags moest gaan doen.. uiteindelijk ben ik naar de Longsam tempel gegaan. Dit was op loopafstand van mn hostel en aangrenzend was er een nightmarket.
Dit was weer een avontuur op zich.. een enorme hoeveelheid streetfood kramen met dingen die ik absoluut niet kon thuisbrengen. Sterker nog, het zag er allemaal zo onsmakelijk uit, dat ik genoegen heb genomen met een baked egg cakeje gevuld met room. Dit was overigens heerlijk. Verder waren er restaurants met enorme slangen, die hoogstwaarschijnlijk ook op het menu stonden en natuurlijk veel kraampjes met nepzooi. Terug in het hostel begon net een film, die ik maar ben gaan kijken uit verveling.
De volgende morgen werd ik enorm vroeg wakker (die stomme tijdzones ook), terwijl ik eigenlijk wilde slapen tot checkout.
Na het ontbijt ben ik op pad gegaan naar het 101gebouw. 1 van Taipei's must sees. Erg bijzonder was het niet.. maar ik ben ook niet naar boven gegaan gezien de prijs en het feit dat ik nu al verscheidene torens heb gehad.. t ziet er toch allemaal een beetje hetzelfde uit van bovenaf.
Hierna ben ik naar Beitou gegaan. Hier zou een leuke markt zijn waar je handgemaakte souvenirs kon kopen.. nou die heb ik niet gevonden. Wel kwam ik op een echt authentieke warenmarkt terecht.. heb mn ogen weer uitgekeken. Je snapt niet dat het gezond is al die vis in 32 graden (ok er wordt wel een poging gedaan om het met ijs koel te houden.. maar toch) Verder werd
me bij de slagerijtjes duidelijk dat ze hier alles gebruiken.. van varkensneuzen, tongen, pens, poten en ingewanden.. jak!
Na de middag was het te warm om wat uit te voeren dus ben ik lekker op een terrasje gaan zitten. Biertje (chipjes van het huis), ventilator en de voetjes omhoog! Nog maar een paar uurtjes zo door bikkelen en ik moet naar het vliegveld! Tot over 26 uur Nederland!
Hoop dat jullie door middel van mn verhalen een beetje een goede indruk hebben gekregen van de plekken die ik heb bezocht. Ik heb in ieder geval enorm genoten!

1. Petra:
    3 april 2015
    goeie vlucht gewenst, denk dat je al onderweg bent.
    het waren zeker mooie verhalen.
    tot in nederland.

gr Petra
  2. Janwillembakkenes:
    4 april 2015
    Wij ook
  3. Dirk Hoefman:
    4 april 2015
    mooi verhaal ter afsluiting van een geweldige reis die je eigenlijk zonder onneembare hordes hebt gemaakt. Knap ook hoe je met onvoorziene zaken omging.
    Die laatste massage ook prachtig in beeld gebracht.
    Nu dat pokkeneind vliegen en hoppa, daar staan je ouders op Schiphol te wuiven.
    Gaat na maanden het gewone leventje weer beginnen. Zal wel even wennen zijn.
    Hoop je gauw te zien en te spreken.

Dirk
  4. Mam:
    7 april 2015
    Heerlijk je bent weer binnen handbereik. Ik ben moe van de last (die er toch meer heeft gezeten dan ik dacht) die er met je thuiskomen schijnbaar toch van mij afgevallen is.
    Zelf loop je nog even met twee benen in 1 kous maar dat gaat ook wel weer over. groeten mam