Sydney!

4 januari 2015 - Sydney, Australië

Rond 19.30 ben ik weer richting vliegveld gegaan. Priy zou namelijk om 20.50 landen. Dus ik dacht er naar toe.. ff wat eten en dan is ze er wel.. ware het niet dat het ontzettend druk was.. dus ze smste al dat ze bang was dat ze het niet ging halen etc.. maar goed toen ze uiteindelijk om 22.15 kwam was ze totaal overdonderd. Sterker nog ze zag me eerst niet.. terwijl ik 10 cm van dr af stond.. haha.

We hebben snel een taxi gepakt naar het hostel om even de spullen te droppen en toen snel met de bus naar de stad.. want we wilden natuurlijk wel t vuurwerk zien en de countdown meemaken.
maar mensen wat was het druk.. we konden al nergens meer dichtbij komen. Dus zijn we maar op een strategisch punt gaan staan, waar we het in ieder geval nog konden zien. Het was echt super.. de harbour bridge was echt het centrale punt en het vuurwerk leek voor de brug gemaakt. Prachtig!

Het duurde zo'n 15 minuten en toen begon iedereen ook al weer weg te lopen.. voor ons heel vreemd, want we waren er net.. toch zijn we de grote horde maar achteraan gelopen. Tot we bij ee wijnbarretje kwamen. Hier hebben we onszelf getrakteerd op een fles bubbels, om zo het nieuwe jaar in te luiden.
Voordat de fles leeg was ging het barretje echter al sluiten en dus waren we genoodzaakt om ons restje mee te nemen in kartonnen koffiebekers.. heel classy.
Vervolgens hebben we beiden geslapen als roosjes, omdat we natuurlijk een lange reis achter de rug hadden.

De volgende dag zijn we rond 1en richting het circulair quay gegaan, dat is het gebied rondom de Harbour bridge, het operahouse en stadsdeel the rocks. Hier hebben we de hele dag rond gelopen en genoten van het uitzicht. Op de valreep hebben we ook nog even the royal botanical garden meegepakt. Een groot park vol met bijzondere boom en plantensoorten. Super onderhouden!
S avonds zijn we terug gegaan naar Kingsford (onze wijk) en hebben we heerlijk sushi gegeten en vervolgens nog een paar potjes gepoold. Uiteraard priy verslagen..

Die nacht hebben we beiden verrot geslapen.. ik omdat ik het benauwd had en priy door de ventilator.. ons plan om er vroeg uit te gaan ging dus niet door..

uiteindelijk zijn we rond 11 uur (gratis dankzij de vriendelijke buschauffeur) richting binnenstad gegaan. Mijn tablet is er nl mee opgehouden.. en ik wilde kijken of ik ergens een nieuwe accu in kon laten zetten.. helaas bleek dit onmogelijk binnen de tijd dat we hier zijn.. maar goed wel een goede indruk van de stad gekregen (lees: chinees, druk, toeristen en dure winkels).

Op zoek naar wat beters dus.. dat werd haymarket.. hier was niet echt iets bijzonders behalve een overdekte markt met een kledingstand, horlogestand, sieradenstand, alternatieve sieradenstand, australische kledingstand, souvenirstand en een etensstand x 20. Letterlijk.. en dan vinden we in nederland dat we zoveel dezelfde kramen hebben..
Hierna naar Chinatown gegaan, maar dit was de minste die ik tot nu toe gezien heb.. zelfs een beetje saai. Aan de rand namen we een drankje en onze ogen vielen vervolgens op een lange rij mensen voor een soort afhaalluikje.. cream puffs stond er boven.. mijn nieuwsgierigheid was gelijk gewekt.. priy kon t allemaal niet zoveel schelen. Maar ik dacht.. als mensen bereid zijn om zolang voor iets in dr rij te staan.. dan moet het wel goed zijn! Dus ik sloot achteraan.. na een half uur.. was ik in het bezit van 7 kleine soort pannenkoekachtige soesjes gevuld met vanilleroom, vers van de pers en nog gloeiend heet.. maar oh wat lekker!!! En aardig als ik ben heb ik priy er toch ook maar 1 laten proeven ;)
Zij had tenslotte keurig ons tafeltje bezet gehouden.

Na nog een stukje lopen kwamen we bij een winkelcentrum en een park. Hier zijn we de supermarkt ingegaan en heb ik eindelijk weer een lekkere blauwschimmelkaas gekocht en een fles rose.. dit hebben we lekker in het gras opgegeten en gedronken! Toen de bus naar "huis" gepakt en ons even opgefrist. Voor s avonds stond namelijk King's cross op t programma. Dit werd in de gidsen beschreven als een plek waar veel eet en drink tentjes waren. Nou hebben we heerlijk gegeten en ook ergens wat gedronken.. maar toch waren we niet zo onder de indruk. Lag ook aan ons aangezien we onze id waren vergeten.. maar er liepen 3 totaal verschillenden leefstijlen door elkaar heen. De backpackers, de upperclassers en de seksclubgangers.. en dan vergeet ik eigenlijk nog de afgezakt tot de goot types. Er waren veel travelagencies, hostels, stripclubs, dure restaurants, gokkantoren en noem maar op.. maar t ging ook gewoon met elkaar.. er heerste echt een aparte sfeer. Van trashy to classy zeg maar..
Toch hebben we een leuk eettentje gevonden en heerlijk gegeten. Daarna nog een wijntje gedronken en toen op naar Kingsford maar weer. Helaas kwamen we er achter dat zelfs in sydney de bussen maar tot elf uur rijden.. taxi dus..

Eenmaal thuis nog even tv gekeken en met het thuisfront gebeld aangezien pa 61 was geworden.

De volgende dag zijn we er om half 10 uitgegaan. Priy wilde nog graag een keer de harbour bridge op, omdat ze de vorige keer de verkeerde lens voor haar camera had meegenomen. Ik besloot bij de duitse beergartwn koffie te doen en op haar te wachten. In ruil daarvoor krijg ik 1 foto ;) haha.
Ik had geluk want ik had er nog live muziek bij ook. Patrick James (je weet nooit of ie beroemd wordt) stond heerlijk op zijn gitaar te spelen en te zingen.
Toen priy terug was, hebben we op de markt nog een soort turkse pannenkoek met spinazie, kaas en kip genomen en vervolgens de ferry naar manly beach gepakt. Dit is een van de surfspots van sydney. Strand is erg mooi en de zee ruig, zo ruig zelfs dat maar in een klein stuk gezwommen moct worden van de lifeguards. Erg frustrerend om te zien hoeveel mensen dat negeren en er toch in gaan. Ze hebben echt veel mensen op moeten halen omdat ze niet meer terug moesten komen. En dat ondanks meerdere mededelingen over de speakers, borden en persoonlijke terugroepingen.
Wij hebben echter heerlijk genoten van een relaxte middag! Zijn alleen een beetje (priy)en heel erg verbrand.. ondanks goed insmeren.. de zon is echt superfel! Nog vaker insmeren dus!
Lekker op het terras nog wat gegeten, om vervolgens rond zonsondergang de ferry terug te nemen. We waren net iets te laat in de haven, maar hebben toch nog wat mooie foto's kunnen maken. Ook in het donker. Bijzonder toch hoe een plek op 3 manieren mooi kan zijn!

Toen snel (lees een half uur dwalen later) de bus terug gepakt, want we wilden stappen in Randwick. Nou dat hebben we geweten! Eerst een roteind gelopen voor we in het centrum waren, om te concluderen dat alles dicht was. Op 1 pub na..nou dat was wat!
Bijna alleen maar dronken Ieren.. die we amper konden verstaan. Maar we hebben wel gelachen. Ook was er een dartwedstrijd op tv met van gerwen.. die heb ik nog even zien winnen.. jeah!

De volgende en tevens onze laatste volle dag in sydney zijn we naar Bondi beach gegaan. Misschien bij sommigen wel bekend van het tvprogramma. Er waren wel veel lifeguards en ik heb ook een filmploeg gezien.. dus je weet nooit.. haha. Het strand zelf was nog mooier als manly. Alleen liet de zon ons op een gegeven moment in de steek. Dus hebben we maar een terrasje opgezocht.. we zijn bij 2 spanjaarden een italiaan en een bulgaar aan tafel beland, aangezien er geen tafels meer vrij waren.. wat hebben we gelachen! Constant mannenpraat.. en de nodige cultuurverschillengrappen er tussendoor.
Toen hebben we een pizza afgehaald en deze in het park opgegeten. Heel romatisch ;) vanavond gaan we een lekker rustig acondje houden en dan morgen we ons campertje ophalen!

1. Mam:
    4 januari 2015
    Ik geniet van jullie genieten en de prachtige verhalen. Hou het koppie erbij en ga zo door. groeten Pap
  2. Priyanka:
    5 januari 2015
    Leuk verhaal El en ja inderdaad 1 foto voor 1 Cream puff!!! ;)
  3. Janneke Bakkenes:
    6 januari 2015
    Je verteld zo mooi, het is net alsof we naast je in de stoel zitten.