Adelaide, Kangaroo island & Barossa

9 februari 2015 - Adelaide, Australië

Na een gezellig laatste avond met mijn mede hostelbewoners, werd ik de volgende
Ochtend gedropt op het vliegveld. Mijn vlucht had al gelijk vertraging. Het bleef gelukkig bij een half uurtje. De vlucht was prima, op het laatste kwartier na. Tijdens de daling kregen we aardig wat turbulentie en luchtzakken.. was niet heel fijn. De landing daarentegen was de zachtste die ik ooot gehad heb. Het leeek wel of de wielen de grond helemaal niet raakten.
Eenmaal op het vliegtuig ging ik op zoek naar de bus en na 45 stapte ik uit in het centrum van adelaide. Gelukkig had ik mn hostel snel gevonden, want hoewel het hier
niet zo vochtig is als in Cairns, heet was het! Het hostel is weer erg gezellig en na veel wikken en wegen heb ik een 2daagse tour naar Kangeroo island en een dagtour naar barossa (wijnregio) geboekt. S avonds ben ik met een medebewoner nog even naar de stad gegaan en er daarna vroeg i gekropen.
Om 5.15 ging de wekker. Snel mijn spullen bij elkaar gepakt en wat gegeten en gedronken.. en toen werd ik opgehaald. Na 2 uur kwamen we bij de ferry. 45 minuten later kwamen we aan bij Kangaroo Island. Ik meldde me bij mijn geboekte tourbusje. De groep bestaat uit meiden uit zwitserland, frankrijk, duitsland en schotland, een jongen uit duitsland en nog wat ouderen. Onze tourguide Jen is supergrappig en vertelde ontzettend veel. De eerste stop was bij rob's sheepfarm. Rob gaf ons een kleine demo van schaprnhoeden en scheren. Dit was al een leuk begin. Rob wss namelijk erg gepassioneerd. We reden verder naar Pennington beach.. werkelijk prachtig! Onze lunchstop was bij de ecalyptus olie farm. We kregen een informatief praatje, konden de olie kopen, de emoe voeren en uiteraard lunchen. Vervolgens reden we naar seal bay. Onderweg vertelde Jen over de australische zeeleeuwen die hier leven.
Zo gaan ze 3 dagen de zee in om te jagen/eten en komen ze hiervan vervolgens 3 dagen uitrusten.. verder zijn ze 18 maanden zwanger.. en als hun pup geboren wordt, worden ze gelijk weer zwanger gemaakt. Ze zijn dus praktisch altijd zwanger..
Eenmaal daar konden we genieten van luierende, spelende en stoerdoende zeeleeuwen. Ook kwamen er een paar op de golven het strand op surfen. Erg grappig om te zien. We hebben een half uur alleen maar zitten observeren wat ze aan het doen waren.
Een uur later kwamen we aan bij Hanson bay koala sanctuary. Hier werden de koala's niet opgevangen, maar leven ze in het wild. Eindelijk dus wilde koala's gezien. En zoals Jen het zo mooi zegt: at the moment is sex the name of the game. Zo was er dus een mannetjes koala die ineensde boom uit kwam en via de grond naar een andere boom liep.. het is echt grappig hoe anders hij er uitziet op vier pootjes. Verder hebben we onderweg natuurlijk wallabys en kangaroos gezien. Dit is echter wel een soort die alleen op Kangaroo island voorkomen, en wel in grote getale.. 1 miljoen (das best veel op 4800 mensen)! Om te zorgen dat dit aantal in stand wordt gehouden, moeten er jaarlijks 50.000 geschoten worden.. maar.. South Australie heeft een belachelijke wet: "it stays were it drops dead". Dus... geen kangeroobiefstuk van kangarooisland:(

Onze eindbestemming van de dag was vivonne bay lodge. Hiet hadden we een 2 vrije uren om te kajakken en naar de zee te wandelen. Het kajakken was superleuk.. maar de zon verdween ineens tijdens onze tocht naar het strand.. dus werd het ineens heel koud! Toen we terugkwamen bij de lodge hebben we snel een douche genomen en toen had Jen onze bbq al klaar. Die was heerlijk! Na nog wat kletsen en een paar potjes pool, kropen we lekker vroeg onze bedjes in.
De volgende morgen reden we na een lekker ontbijtje naar Flinders chase national park. De eerste stop hier was the remarkeble rocks.. en die waren inderdaad opmerkelijk! Apart gevormde rotsen in een vreemde opstelling aan het randje van de kust.. prachtig!
Hierna reden we naar cape du couedic. Hier leven nieuwzeelandse zeeleeuwen en is een prachtige boog te zien die gevormd is door steen en gefossileerde boomwortels. Het was hier echt geweldig! De ruige zee die tegen een prachtige rotspartij aan slaat en de zeeleeuwtjes van nog maar een paar weken oud.. Echt top!
Toen was het tijd voor lunch bij het bezoekerscentrum van t park. Hier was het verhaal van de aboriginals op kangaroo island te zien in de vorm van een aantal schilderijen.. erg mooi!

Na de lunch gingen we naar Jen's strand: Hanson Bay! Ze heeft ons laten zien waar ze haar huis wil laten bouwen. Er grappig en echt.. ik zou zo bij dr intrekken! Zoooo mooi! Daarna vervolgenden we onze weg naar Little sahara.. enorme zandduinen.. die middenin woeste natuur liggen.. heel apart! Hier konden we sandboarden.. natuurlijk was ik weer een schijterd.. maar na een kwartier bang zijn, nadenken en twijfelen ben ik toch maar naar beneden gegaan en wat was het tof! Ging echt supersnel!
Ondanks mijn getwijfel, bleek dat we tijd over hadden voor een bezoekje aan de honeyfarm. Weer speciaal want de bijensoort komt alleen hier voor. We konden diverse soorten proeven en ook ijs! Jammie! Tenslotte stopten we bij een uitkijkpunt. Je kon vanaf hier bijna het hele eiland over kijken... t was wel weer even een flinke klim natuurlijk! Tja en toen was het alweer tijd om naar de ferry te gaan.. Terug naar Adelaide.. rond 11en was ik weer bij backpackers oz..
De volgende dag was het tijd voor een wijnproeftourtje door de Barossa. We reden door de Adelaide hills. Hier hebben een maand geleden de bosbranden huisgehouden.. het is ongelooflijk in hoeverre de natuur zich alweer helsteld heeft. Maar de bomen en planten hebben het vuur nodig voor de regeneratie.. heel apart en moeilijk voor te stellen. Na een bezoekje aan de whispering wall (een dam waar je met elkaar kan praten terwijl de ander 140 meter verderop staat. Het lijkt net alsof hij naast je staat) reden we naar de eerste wijnmaker. We hebben heerlijke wijnen geproefd, waaronder een bruisende koude shiraz (rode wijn).. erg lekker!
De tweede was Peter Lehmann. Hier gingen we ook lunchen. Vanaf daar konden we naar de derde lopen en onderweg kwamen we langs shirazwijnstokken van 170 jaar oud!
In het kader van safe the best for last kwamen we bij een kleine, maar wederom prachtige en heerlijke wijnmaker. Op de terugweg stopte onze supergids dave nog even op een punt waar je heel de barossa kon overzien.
Na de tour had ik afgesproken met een aantal mensen van de kangeroo island tour. We zijn eerst lekker indisch gaan eten en vervolgens een pub ingegaan, erg gezellig om ze nog even te zien!
Tenslotte een quizvraag:
Hoe wordt een kangaroo langs de kant van de weg genoemd? (Antwoord in de reacties graag :))