back to bangkok

30 december 2014 - Bangkok, Thailand

Op de laatste avond op Ko Phangan ben ik met rozi en joey voetbal gaan kijken 1 of andere engelse pub. Zij zijn namelijk helemaal gek van de premier legue.
Daarna eindelijk eens op tijd naar bed. Er stond me namelijk een lange reis te wachten..

Om 11 uur uitgecheckt en vervolgens een taxi naar de pier genomen met een zuid afrikaans stel. De ferry had helaas wat vertraging en dus gingen we in plaats van 12.30 pas om 13.30 weg.. dat gewacht wordt ik helemaal gallisch van. Maar goed zat naast een nederlands stel dus heb me wel vermaakt.

Godzijdank was de zee kalm! Op wat gedein na voelde je praktisch niets.. wat was ik daar blij mee.. ik was van te voren echt een beetje bang.

Rond half 5 kwam ik aan in Surat Thani. En daar staat dan alweer een bus klaar om je naar het treinstation te brengen. Dit duurdeook weer ruim een uur.. maar dat betekende dat ik niet zo lang meer op de trein zou hoeven wachten. Deze was redelijk op tijd. De thaise security zijn heel erg behulpzaam in het wijzen van de goede plek in de trein.

Ik zat bij een amerikaans stel en gelukkig waren het aparte die weer ns een heel ander verhaal te vertellen hebben.
Na ongeveer een uur komt er mannetje langs. Die klapt aan de bovenkant een bed uit en maakt van de onderste stoelen ook een bed. Supergrappig! Je ligt dus evenredig aan het spoor.. bovendien is de rit nog niet eens zo oncomfortabel.. heb best aardig kunnen slapen. Oke, het is onwijs lawaaiig, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend. Werd alleen elke keer wakker als de trein stopte of een stuk ruige rails had waar we overheen denderden.
Gelukkig hadden we maar een half uurtje vertraging en dus stond ik rond 07.00 uur in bangkok. Ik had besloten om weer terug te gaan naar khoa san road, om te kijken hoe of ik me daar nu voelde. Wilde alleen niet op se straat zelf slapen, aangezien dit nogal gehorig is.. maar moest er eerst nog naar toe. Ik besloot om een keer niet de makkelijkste weg te nemen maar een lokale bus te nemen. De kosten hiervan? Jawel 6.5 bath, oftewel 15 cent. En heb toch echt wel ruim een half uur in de bus gezeten!

Al snel zag ik het bord green house, hierover had ik goede verhalen gehoord. En inderdaad... ik kreeg een schone kamer voor een goede prijs. Na een heerlijke koude douche en ontbijt ben ik lekker gaan wandelen. Dit keer voelde het helemaal niet zo overweldigend, sterker nog, ik heb echt genoten. Ondanks dat de smog af en toe echt op je longen slaat en je door het zweten het vuil van lijf kan vegen.. heeft de stad en vooral de buurt khoa san, toch wel wat. Na wat geshopt te hebben, liep ik ineens Kim en Merel (chiang mai, en laos) tegen het lijf.. hoe groot bangkok ook is.. alle backpackers komen toch terug in de zelfde buurt. We zijn wat gaan drinken en sushi gaan eten en toen namen zij de nachtbus richting de eilanden. Ik ben teruggegaan naar green house voor een powernap. Daar bij de receptie nog nijna omvergelopen door een enorme rat! Zoo eng! Hij kwam echt recht op me af.
Jullie zullen wel denken bah.. maar doordat alle restaurant heel open zijn en er veel op straat wordt gekookt en gegeten, komen ze nou eenmaal veel voor en makkelijk binnen.
s avonds khao san maar weer opgegaan en weer een aangenam ontmoeting gehad. Dit keer met de 2 zuid afrikanen waarmee ik de nachttrein nam. Gezellig samen gegeten en interessante gesprekken gehadover het huidige zuid afrika. Daarna had ik weer met Rozi en Joey afgesproken. Die waren inmiddels ook in Bangkok. Samen zochten we joeys voetbalmaten op die net waren aangekomen voor een vakantie. Was allemaal weer erg gezellig.

We hebben nog een arrestatie gezien.. probeerde iemand (denk ik) in te breken en via het balkon te vluchten. Politie stond op t balkon en was niet echt heel dapper. Op straat had zich inmiddels een hele menigte verzamelt. Helaas voor de man was hij ook niet dapper genoeg om het laatste stuk te springen.. en dus ging ie terug naar boven. Met als gevolg dat er twee agenten zich boven op hem storten. Ik moet zeggen het ging er ruig aan toe, maar het was ontzettend komisch. De hele straat begon namelijk te applaudiseren.

De volgende dag had ik de co van kessel fietstoer door bangkok geboekt. Dit is ooit opgezet door een nederlander en had er nog geen slecht bericht over gehoord. Moest alleen nog bij het kantoortje zien te komen. Dus even navraag gedaan bij mn hostel en het was allemaal vrij eenvoudig. Stukje lopen en dan de taxiboot nemen. Vanaf daar weer een stukje lopen.
Dit klopte allemaal en bij de boot kwam ik al 2 ned. Meiden tegen die ook een tour hadden geboekt. Zij hadden alleen een uur eerder, dus helaas niet dezelfde groep. Maar zoals dat gaat was meer dan 3/4 van de tourgangers nederlands..

Onze gids A, was tijdens zijn uitleg al hilarisch! Wat een grapjas. Kon best veel nederlands en geloof me, het klinkt heel grappig als je een thai hoort zeggen: pas op voor je koppie. Of fotomomentje?

Het was echt super! Door miniscule straatjes, huizen, markten etcetera.. Ik heb bangkok (en dann met name chinatown en de "oude hoofdstad" aan de andere kant van de chao praya rivier) leren kennen. De mensen wonen soms met een familie van 25 in een huis, maar dat huis bestaat dan weer uit appartementen die zeg maar zijn bijgebouwd terwijl de familie uitbreidde. Er is dan ook maar 1 deur voor dat "straatje of tuinpad" heel apart. Zo kwamen we ook langs recycle bedrijfjes voor alle soorten motors uit autos, motoreren en bussen. Dan zie je dus een soort van schuur helemaal vol met "schroot". En je ruikt alleen de geur van olie en petroleum.

Verder gingen we naar een versmarkt, waar door westerse invloeden geen vis en vlees meer verkocht wordt, maar alleen bloemen, groente en fruit. Maar dan in overvloed. Zo gaaf om te zien! Hier hadden we ook een soort van pauze en liet A ons mini en gewone bananen, rozenappel, mango en passievrucht proeven.. te vers/rijp voor woorden.. heerlijk! Nadat we per boot met fiets en al de rivier over waren gestoken, bezochten we een tempel met een gigantische zittende Buddha, en zagen we in tegenstelling tot chinatown weer een heel andere kant van Bangkok. We waren teug voor ik er erg in had.. onderweg had ieook zoveel info (op een leuke en enthousiaste manier!)

Een stel vroeg me om een taxi te delen, maar ik zei dat ik de boot nam omdat dit veel goedkoper was. Dus sloten ze bij mij aan. Op de heenweg had ik echter niet op zitten letten en werd me een ticket voor de toeristenboot verkocht: 40 bath. Dus ik dacht dat gaat me niet nog een x gebeuren. En inderdaad. Boot was 3 x zo vol en alleen maar thaien, maar: 15 bath voor exact t zelfde tochtje. Wel grappig.. na 2 maanden leer ik nog steeds!

Met het stel nog een biertje gaa drinken. Ze bleken uit groningen te komen en beetje dezelfde intresses te hebben. Oftewel horeca in combinatie met zorg. Dus dat was erg interessant.

'S avonds was het tijd voor afscheid van thailand.. oftewel de laatste keer.. alles... nog wat souvenirs inslaan, een pad thai eten, heen en weer lopen op kao san road/ ram buttri, een laatste chang en... een laatste massage. Ook nog maar even online checkin voor de vlucht gedaan en vervolgens.. tas reorganiseren en een paar uurtjes slaap mee pakken.. want over 7 uur wordt ik opgehaald voor een transfer naar BKK airport!

1. Ernette:
    29 december 2014
    Wat een mooie foto's van al dat eten..en nu op naar het dure Australië maar ook weer een heel avontuur. Wat heb jij een mensen ontmoet el. Misschien was Bangkok de eerste keer te overweldigend.en was je nu meer aan Thailand. Maleisië en Laos gewend. Goh ik ben ook zo benieuwd hoe Australië is met oud en nieuw..gewoon in 30 graden nieuwjaar vieren. Succes weer meis. Have fun. Xxx
  2. Petra:
    30 december 2014
    hoi Elly
    Was weer een prachtig verhaal om te lezen en mooie fotos.
    Ik wens je een goede vlucht en hopelijk net zoveel plezier in Australie,
    dan dat je in Thailand hebt gehad.
    Geniet ervan.
    gr Petra