Camper: Great barrier reef, Cape Tribulation & Port douglas

3 februari 2015 - Cairns, Australië

En toen was het zover.. onze duiktrip. We werden om 7 uur opgehaald en gingen om kwart voor 8 aan boord. Na wat papierwerk te hebben ingevuld, vertrokken we met een leuke kleine catamaran en nog 14 anderen richting the great barrier reef. Onderweg kregen we snorkel en duikinstructies. En na zo'n 2 uur varen, mochten we het water in om een kwartiertje te snorkelen. Dit was al prachtig en gelijk zagen we schildpadden! Op het schild van een van hen lagen twee langwerpige lange vissen en die zwommenniet lang daarna ook met hem mee naar boven. Erg grappig om te zien..
Vervolgens was het tijd voor de duik. We kregen gewichten om en een harnas met de lucht en allerlei metertjes. Gelukkig hoefden we hier niets mee te doen.. haha..

Toen we nog wat instructies hadden gehad, was het tijd om het water in te gaan. Dit was best even spannend aangezien je die bepakking op je rug hebt en dan gewoon van de boot moest afstappen.. dit ging gelukkig prima. We moesten naar een touw zwemmen die strak staat en diep naar beneden gaat. Hier moesten we bepaalde oefeningen nog een keer doen onder water.. Tijdens die oefeningen, of eigelijk al bij het naar beneden gaan, raakte ik een beetje in paniek. Het is zo anders ademhalen! Het voelt onnatuurlijk om alleen door je mond te ademen en je zit toch onder water.. hij had namelijk gezefd dat je niet zomaar naar boven moest komen. Gelukkig was hij heel vasthoudend en stelde ie me gerust en liet me goed oefenen met ademen. Op een gegeven moment was ik 2 meter diep en boven me was hij met priy bezig. En hij liet me daar gewoon even hangen om te wennen haha. Toen we daadwerkelijk gingen duiken kwam het volgende probleem.. het lukte me niet om mn oren te klaren.. en daardoor kon ik bijna niet verder..
Hoewel het af en toe wel pijn deed, toch door gezet en maar mijn hoofd een beetje opgetild.
Het duiken zelf was prachtig! Het rif herft zoveel verschillende koralen! En hij had ons allebei aan de hand en liet ons van alles zien. Zo ook bepaalde koralen die je met je vingertoppen kon aanraken. Ook wees ie een gigantische "oester" aan.. en gaf aan dat je die ook kon voelen.. dus ik mn hand erheen bewegen.. tja die sloeg die natuurlijk.. erg grappig!
Natuurlijk zijn we ook nemo en al zijn vrienden tegen gekomen en onder andere ook de parrotvis.. supermooi allemaal!
Het enige wat we niet hebben gezien is een
Haai.. Dat vond ik nog wel jammer.. priy niet! Die was trouwens een natuurtalentje, behalve dan dat haar masker de hele tijd vol water liep en ze dus vaak haar masker moest leegmaken en af en toe niets zag.

Eenmaal terug bij het touw, kreeg ik ineens water in men mondstuk. Nu hadden we daar dus een oefening voor geleerd.. maar die voerde ik denk ik verkeerd uit, want het werd alleen maar erger. Ik raakte toen echt in paniek en trok mn masker af en zwom snel naar de oppervlakte.. dit was natuurlijk totaal niet de bedoeling.. maar goed.. overlevingsdrang ofzo.
terug op de boot kregen we lunch en vervolgens voeren we naar de volgende snorkelplek. Hier hebben we een grote ronde gemaakt en zo mogelijk nog weer andere vissen gezien.
Deze trip heeft onze tegenvallende snorkelervaring van de whitsundays wel een goed gemaakt!

S avonds zijn we nog even de stad in gegaan. Bleek dat de finale van de asia cup (voetbal) was: australie-zuid korea. Gelukkig is Australie kampioen geworden. Omdat er geen tafel meer vrij was zijn we bij twee mannen aan tafel gaan zitten. Het waren wat oudere clowns die ons later nog 2 andere kroegen hebben laten zien. We hebben erg gelachen!

De volgende dag zijn we naar Cape Tribulation gereden, echt een prachtige route langs de kust en door het regenwoud.
Ik wilde hier gaan jungle surfen ( vliegend door het oerwoud).. maar helaas waren ze dicht wegens reconstructie.. we vonden een backpackers resort om te overnachten en priy wilde heel graag een keer binnen slapen (ivm alle insecten in het regenwoud) dus hebben we een dormbed geboekt. Met airco ( ook wel een keer lekker dachten we).
Het was een erg gezellig resort, ondanks dat er niet veel mensen waren. Het was in heel cape tribulation uitgestorven, maar dit was de drukste plek.
s avonds besloten we met een night walk mee te gaan. Geloof het of niet dit was priy's idee.. Toen had ze alleen de reusachtige huisspinnen van het resort nog niet gezien. Ik moet zeggen dat ze zich tijdens de wandeling goed heeft gedragen! Heb geen enkele gil van dr gehoord, dit in tegenstelling tot anderen uit de groep die al panisch werden van een klein kikkertje.

De wandeling zelf stelde weinig voor
We hebben wat spinnen, aparte krekels en sprinkhanen, twee kikkers, een vogel, een slang (etje) en wat ander ongedierte gezien.. maar dat was het ook. De spinnen op het resort waren trouwens vele malen groter.
Toen we terugkwamen hebben we nog wat gedronken met wat gasten die daar werkten en toen zijn we erin gekropen. En wat hebben we het koud gehad die nacht! (Tis ook nooit goed!) Ondanks dat hebben we uitgeslapen tot half 9. Spullen gepakt en hop, op naar de Daintree (zo heet het regenwoud) experience centre. Hier hebben ze een pad ( wandelbrug) door het regenwoud gemaakt, met diverse uitkijkpunten en een audiotour die je van alles vertelt. Dit was leuk, maar eigenlijk hebben we niet veel meer gezien dan de dag ervoor. Wel een prachtige vogel (waarvan ik de naam natuurlijk vergeten ben). Next stop: Mossman gorge; een rivier
Door de jungle, waar je heerlijk kan zwemmen doordat het water lekker koud is. De meesten komen hier echter alleen omdat het een prachtig stukje natuur is.
Hierna zijn we doorgereden naar Port Douglas. Hier hebben we eerst even het dorpje en het strand verkend om vervolgens ons slaapplek voor de nacht: Dougies op te zoeken. Ook weer een backpackersresort. Daar zijn we eerst het zwembad ingedoken en zodra we erin lagen begon het te gieten.. heerlijk!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mam:
    3 februari 2015
    Ooit van caissonziekte gehoord? Had nou toch maar even die duiklessen in Thailand genomen (ha,ha). You can say : I was in or is it on "the great-barrierreef!"
    Geweldig meiden. groetjes Lies