Franz josef, Wanaka & Queenstown

18 maart 2015 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Op de 16e verlieten we Westport om naar Franz Jozef te gaan. We gingen die ochtend bonecarven. Tutu bracht ons naar een hutje in het regenwoud, waar we Karen en haat man ontmoetten. Met veel hulp van hen hebben we toch allemaal een mooie ketting kunnen maken, die ook nog eens een mooie betekenis heeft. Rond 6en kwamen we eindelijk aan in Franz Jozef. We sliepen in de rainforest retreat. Superleuk hostel. De bar had een all you can eat pizzanight. De Wales meiden hadden zin in een feestje en dus werd het al snel laat.
De volgende morgen was het tijd voor onze Gletjer explorer! Ik had er ontzettend zin in! Ons vervoermiddel naar het ijs was namelijk een helicopter!
Eerst kregen we onze outfit aangemeten; een waterdichte jas en broek, schapenwollen sokken en hikingboots. Daarna volgde een korte wandeling naar de heli's. Na een korte veiligheidsinstructie konden we instappen en daar gingen we.. supergaaf! Het uitzicht was stunning! Eenmaal op de gletsjer bonden we onze crampons (spikes) onder en begonnen we onze 3 uur lang tocht. Onze gids, Thomas, was super! Hij vertelde van alles en was ook nog eens niet vervelend om naar te kijken ;) We kropen door spleten en ijscaves en voor dat ik het wist, was het alweer voorbij. We hadden er ook nog eens fantastisch weer bij. Iets wat erg zeldzaam is aangezien het daar bijna 300 dagen per jaar regent, vanwege het aangrenzende regenwoud. De terugweg in de heli was nog beter dan de heenweg! Ik mocht voorin zitten! De piloot vloog regelrecht op een berg af en dook er vervolgens overheen zodat we bijna verticaal in de lucht hingen. Mijn maag hing ergens in de staart van de heli en mijn hersenen dachten dat ik naar beneden zou vallen. Vervolgens deed ie nog een paar zijwaarste stunts.. zoo gaaf!!!
Terug in het hostel zijn we naar de hotpools gegaan (dit was een deel van onze trip).. waar we heerlijk gerelaxed hebben. S' avonds heb ik samen met een paar anderen nog een wandeling gedaan naar een tunnel waar glowwurms waren. Er liep alleen een stroom door heen met ijskoud water, dus zijn we halverwege maar teruggegaan aangezien onze voeten het niet meer konden verdragen! De terugweg was nog spannend ook.. het was namelijk al half donker en het pad was nou niet bepaald stabiel.. we hebben wat afgelachen en toch nog wat meer glowwurms aan de kant van het pad gezien.
De volgende dag vertrokken we naar Wanaka, een prachtig dorpje aan het wanakameer. Onderweg hadden we een paar fotostops. Eenmaal in Wanaka gingenwe regelrecht de irish pub in, want het was st. Patrick's day! Wat een feest! Iedereen had een enorme kater de volgende dag... en tutu's rijstijl maakte het er niet beter op! Net voor Queenstown stopten we bij 's werelds eerst bunjyjump plek. Hier kregen we een film te zien over de geschiedenis en konden we ook een paar mensen zien springen. De plek was werkelijk schitterend! Heb nog nooit zo'n blauwe rivier gezien.. wauw!
Niet lang daarna kwamen we aan in Queenstown. Eerst snel ingecheckt in het hostel en gelijk maar een rondje door de stad gelopen. Het is klein en gwmoedelijk en het schijnt een van de beste feeststeden ter wereld te zijn.. Na 2 uurtjes relaxen zijn we op zoek gegaan naar eten. Naast het hostel was een goede burgerbar en we hadden nog geluk ook. Er was namelijk ee race met kinderfiets door de kroeg bezig. Hilarisch om te zien aangezien sommigen het nogal serieus namen.
Rond 8en verzamelden we in de bar aan de
Andere kant van het hostel. Het was immers de laatste avond dat we samen waren (onze snel gegroeide familie). Gelukkig zijn de meeste er nog als ik terug kom van mijn deepsouth trip! We waren allemaal nog steeds vrij brak, maar naar een paar drankjes ging t wel weer. De tweedr bar was dezelfde als waar we gegeten hadden en zij serveren theepotjes met een cocktail naar keuze.. erg grappig! Bovendien had Tutu bandjes geregeld zodat we een aanzienlijke korting kregen. Rond 12en ben ik afgetaaid aangezien ik de volgende dag om 7.10 werd opgehaald.

1. Janneke Bakkenes:
    19 maart 2015
    prachtige foto's met jouw bij de gletsjers!
    Wat een rotleven heb je toch.
    Ik dacht ook nog even dat je zou gaan bunjyjumpen....!
    Knap hoor wat je allemaal doet.
  2. Petra:
    20 maart 2015
    Je besteed je tijd goed, wat een belevenissen allemaal.
    en de fotos zijn ook elke keer weer mooi om naar te kijken.
    Je zult echt moeten afkicken als je straks weer thuis bent.
    Maar veel moois om op terug te kijken.
    geniet er nog maar van.
    gr Petra
  3. Mam:
    20 maart 2015
    Van tropische hitte naar gletsjertemperaturen. Vanuit diepe dalen naar grote (helicopter)hoogtes. Het gaat maar door. Geweldig !!!
    mam
  4. Priyanka:
    20 maart 2015
    Super leuk allemaal.. Extra genieten van de laatste weekjes