Melbourne

2 maart 2015 - Melbourne, Australië

Ik had met Bianca (duits van de great ocean road tour) afgesproken om de stad te gaan verkennen. Aangezien we in een wijk net buiten de stad verblijven, pakten we de tram naar het centrum. Hier zijn we eerst een winkelcentrum ingegaan om te ontbijten. Daarna na wat gezoek de victoria market gevonden en hier overheen gestruind. Erg gezellige en grote markt, waar je echt alles kunt krijgen. Vervolgens zijn we terug naar Bianca's hostel gegaan voor een biertje. Omdat we allebei kapot waren van het geslenter, hebben we hier lekker de tijd voor genomen. Tja en toen werd het tijd voor wat te eten. We deden navraag en werden naar ST kilda beach verwezen. Hier was een leuke strandtent. Helaas was het wel wat prijzig, dus hebbenwe een 2gangen menu gedeeld. En dat was echt heerlijk! De zonsondergang was ook niet vervelend! Kort hierna kwamen olga en mark (ook van de tour) ons nog even vergezellen voor een drankje. Hierna ben ik mn bed in gekropen, want ik was helemaal gesloopt.
De volgende dag was een nietsdoe dag.. heerlijk! Was ik echt aan toe! Ben alleen het hostel uit geweest om wat te eten en drinken.. haha.
De dag erna, was het tijd om te verhuizen... naar de Cbd. Bianca ging gezellig met me mee. Ze had echter nog wat te regelen.. dus ben ik alvast naar de stad gegaan. Savonds ben ik met franzi ( ander meisje van de tour) naar de bios geweest.. erg leuk!
De volgende dag zijn Bianca, Franzi en ik gaan lunchen ter afsluiting van Franzi's dagen in Melbourne. Daarna heb ik de tram gepakt naar Footsgrave, een buitenwijk. Hier was een Kmart, goedkope winkel. Ik had namelijk dringend nieuwe schoenen nodig en ik was mn pyamashort verloren in een ander hostel.. dom! De wijk zelf laat zich het best omschrijven als achterstandswijk. In heel Melbourne komen alle culturen samen, maar hier hoorde ik geen engels woord op straat.
S'avonds ben ik met bianca &mark naar victoriamarket gegaan. Hier was een viering van het chinese nieuwjaar. Oftewel een dans met een draak, muziek en uiteraard een 1000 klapper. Vervolgens besloten we om ook bij een chinees te gaan eten. Olga kwam ons samen met haar russische maat vergezellen. We kozen voor een kaal, saai restaurant, maar je mocht je eigen wijn meenemen en de tent zat vol chinezen. Meestal een teken dat het eten goed is, dit bleek ook dit keer te kloppen. Was echt heerlijk! Ik weet niet hoe het idee ontstond, maar na het eten gingen we naar een karaokebar. Een japanse wel te verstaan. In het begin was het erg rustig en kregen we vooral ballads te horen van een japanner en foute nummers door 3 australiers. Die overigens zo slecht waren dat het hilarisch was. Uiteraard moesten ook wij eraan geloven.. maar ik kan in ieder geval zeggen dat ik mn favoriete nummer in een japanse karaokebar heb mogen vertolken. Hahaha! Het werd trouwens snel drukker en we hebben enorm schik gehad! Uiteindelijk zijn we eruit gezet, omdat ze gingen sluiten.
Na lekker lang uitgeslapen te hebben zijn Bianca en ik weer samen op pad gegaan. Eerst heerlijk geluncht in onze favoriete degraves street en toen op naar het federation square. Hier zijn we naar 2 exposities geweest. 1 over chinese film, was erg saai en klein en 1 over film, tv en games door de jaren heen. Erg interessant en leuk opgezet! (En gratis!) Daarna zijn we naar de Eureka tower gegaan om Melbourne eens van boven te bekijken. Binnen 40 seconden stonden we op de 88e verdieping van het gebouw. Best wel onwerkelijk.. we hadden een prachtig uitzicht over de stad!
S'avonds had Bianca afgesproken met een oude bekende van haar die ze hier 10 jaar geleden ontmoet had. De 35 jarige hippie ahmed uit India. De man had samen met zijn vriendin een marktkraam met oa tassen en siraden uit thailand en india. Hij leefde nog steeds als een gypsie in een incognito busje. Dat wil zeggen, de deur ging open en de kleuren en patronen kwamen je tegemoet, erg grappig! Daarnaast waren ze ontzettend aardig en we kregen zelfs nog wat cadeautjes uit de kraam. De rest van de markt was trouwens ook de moeite waard. Erg mooi al die kleuren en tirelantijntjes! Toen de markt was afgelopen zijn we samen nog wat gaan drinken in een te leuke bar genaamd 29th appartment. Het zag er ook echt it als een appartement, compleet met badkuip, bed, loungebanken ala 80's en zelfs een tuinhek. Daarnaast was bijna elke tafel voorzien van een spel, van mega jenga tot 4 op een rij. We namen de laatste tram richting "huis".
vrijdag was alweer Bianca's laatste dag; tijd voor last day shoppen en nog een expositie bezocht in een museum. Hier was weinig aan.. we hebben nog gezellig wat gedronken in de bar in het hostel. Hier hebben we wat grappige gesprekken gehad met de meest uiteenlopende nationaliteiten, van australisch tot macedonisch. Toen was het toch echt tijd voor ons laatste avondmaal.. ik ben die avond nog wat gaan drinken met macedonie en dr vervolgens vroeg in gekropen.
na een heerlijk lange nacht, ben ik op pad gegaan voor de lunch. Ik kwam uiteraard weer uit bij Degravesstreet.. daarna ben ik maar weer eens rond gaan wandelen. Victoria market stond weer op mn lijstje, aangezien ik de helft nog niet gezien had. Toen ik het zat was ben ik terug gegaan naar het hostel. Hier even gerelaxed totdat het tijd was om de openair bios in de botanical gardens op te zoeken. Gewapend met een fles wijn en versnaperingen vond ik een plekje in het gras.... 5 minuten later waren we getuige van een prachtige flitsshow... maar ik wilde niet geloven dat dit mijn avond zou verpesten. Het duurde nog een flits of 5 en toen begonnen er toch wel heel veel mensen weg te gaan. Jullie raden het al.. ik was te laat.. er kwam me toch een storm opzetten, niet te geloven. Ik ben niet snel bang voor het weer.. maar dit was toch een ander kaliber. Helemaal omdat we door het park liepen.. takken vlogen van de bomen en paraplus werden binnenstebuiten gekeerd.. en ik had niet eens een jas bij me..kwam nog eens bij dat ik geen idee had waar ik was omdat het inmiddels donker was geworden. Gelukkig had ik wel de goede weg gekozen en kwam ik uiteindelijk bij de tram aan.. ook weer overleefd! Terug in het hostel vertelde ik mn verhaal aan een van mn kamergenootjes. Ze kwam uit argentinie en we zijn nog even wat gaan drinken in de bar. Ze ging alleen de volgende dag alweer weg.. jammer.
Zondag heb ik de tram gepakt naar Fitzroy, een suburb die bekend staat om haar artistieke karakter. Dit bleek wel te kloppen. Veel graffiti, uiteenlopende boetiekjes en eet en drinktentjes te kust en te keur. Heb mn ogen uitgekeken.
S'avonds was het tijd voor de herkansing van de openlucht bios.. helaas niet dezelfde film, maar dat mocht de pret niet drukken. De locatie is trouwens echt fantastisch. Berg en bos is mooi, maar dit is toch net ff wat beter;) een verlichte skyline op de achtergrond heeft toch wel wat. De film was ook best oke, (ja hij werd nog gedraaid ook) maar van een heel ander genre dan ik normaal zou kiezen.
Op mijn laatste volle dag in Melbourne heb ik de gratis circle line tram genomen. In het kader van beter laat dan nooit zeg maar. Dit was best grappig aangezien de tram "antiek" is en heb toch nog weer plekken gezien waar ik nog niet geweest was. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een sushi'train' restaurant en een restaurant waar ze tomatensoep hadden. Ik had daar zo'n zin in.. maar geen italiaan die het op het menu had staan. Uiteindelijk gelukkig toch gevonden en hij was nog heerlijk ook. Het straatje waar het zich in bevond was ook weer een gezellig laantje. Dat kan jk van de sushi niet zeggen, maar het feit dat al die bordjes voor je langskomen was voor mij al genoeg. Na een uurtje relaxen heb ik de tram maar weer eens naar st Kilda genomen. Dit keer om naar de pinguins te gaan kijken, die daar na zonsondergang thuiskomen. Het was al donker toen ik aan kwam, dus was bang dat ik te laat was. Gelukkig heb ik ze wel gezien. Het was niet zoals op Philip island dat er honderden langs kwamen waggelen (van horen zeggen), maar toch op diverse plekken tussen de stenen en op het strand een paar kunnen spotten. Erg schattig!
In de tram terug had ik nog geluk ook. 3 australiers begonnen gitaar te spelen en te zingen, waaronder "waves", ze waren nog goed ook! Tja en dan verlaat ik Melbourne morgen.. voor een afscheidsnachtje in Sydney.. en dan.. op naar NIEUW ZEELAND!