The outback!

18 februari 2015 - Adelaide, Australië

Na een gezellige film avondje met 1 nederlandse en 2 duitse meiden, moest ik er natuurlijk weer vroeg uit. Ditmaal stond er een vlucht naar Alice springs op het programma.. De enige maatschappij die daar naar toe vliegt is quantas en dat merk je aan de prijs, gelukkig krijg je er ook wel wat voor terug! De vlucht was amper 2 uur, maar kreeg wat te snacken, wat te drinken en zowaar ook nog series/films
De vlucht was dus relaxed! Maar bij de vertrekgate viel me wat op..
er werd een vrouw in een rolstoel naar het vliegtuig gebracht en een aboriginal man. Hij hield samen met een blanke man een handdoek vast.. ik dacht die man is vast blind..
wrong! Onder de handdoek kwamen handboeien vandaan.. dit gaf me een nieuwsgierig gevoel.. Toen ik het vliegtuig inliep heb ik dan ook meteen gekeken waar
Zaten. En dit was gelukkig helemaal achter in het vliegtuig en hij bij het raam.. hij kon dus nergens heen! Top!
Eenmaal geland heb ik n shuttle genomen naar het Toddy's (hostel) en een duik in het
Zwembad genomen, want ook hier is het hothothot! Later in de middag ben ik naar het centrum gelopen om een vliegennet te kopen. Ik had namelijk gehoord dat ze behoorlijk vervelend kunnen zijn.
Pff wat wonen er veel aboriginals in
Alice.. Had me nog niet onveilig gevoeld tijdens mn reis, maar toen wel..
savonds ben ik nog met een aantal wat gaan eten.. maar ik had te weinig gedronken dus kreeg ff een zweetaanval..

De volgende morgen werd ik om 7 uur opgehaald door tourguides Dan & Ben. We hadden een leuke groep. Met maar liefst 6 andere nederlanders. (waaronder marije en robin uit apeldoorn, die priy en ik in airlie beach hadden ontmoet en ook in cairns nog tegenkwamen.. toevallig!) Verder 3 zwitsers, 3 engelsen, 2 canadezen, 2 duitsers, een belgisch meisje en een koreaans meisje.
Om te beginnen reden we naar een camelfarm, hier kon je een ritje op een kameel door een weiland maken. Heb ik niet gedaan aangezien ik dit al eens in zafrika had gedaan.
Door naar ons kamp van de eerste nacht.. super basic, maar met zwembad dus zijn we eerst gaan afkoelen. Natuurlijk hebben we gevolleybalt en vooral erg gelachen! Daarna reden we naar King canyon, voor de
Creekwandeling, sunset en diner! Was super! Het werd al snel donker en de sterrenhemel was echt de mooiste die ik ooit heb gezien.. de melkweg was zoo overduidelijk! Tja en toen moesten we onze "swags" in! Dit zijn "uitrolbedjes", soort legertentstof met een matrasje erin. Geen tenten dus.. maar heerlijk in slaap vallen onder de sterren! Het was wel een kort nachtje, want om 4 uur moesten we al weer op. Dit omdat we de nimwalk gingen doen op de kingscanyon. Bovenlangs dus.. Omdat het hier zo heet wordt, kan je dit het beste heeel vroeg in de ochtend doen. Om 6 uur begonnen we aan de tocht en om half 9 zaten we weer in de bus.. normaal gesproken wordt voor de walk 3 tot 4 uur uitgetrokken.. dus we hebben t supersnel gedaan! En we hebben ook nog kunnen genieten onderweg.. de canyon is echt prachtig!! De zonsopgang trouwens ook!
Maar tja, die vliegen he. Ze maken je letterlijk gek! Was zo blij met mn net! Ze kruipen nl in je oren en neus en gaan in je oog en mond zitten..
We vervolgenden onze weg naar ons volgende kamp.. na een duik in het zwembad en lunch, gingen we richting de rots, Uluru! We hebben 2 kleine wandelingetjes gemaakt bij wat bijzondere plekken en kregen aboriginal verhalen te horen van zowel Ben als Dan. Om de dag af te sluiten reden we naar een sunset viewing plek. Hier konden we Uluru van kleur zien veranderen terwijl we hapjes kregen en vervolgens ook avondeten.
Na een heerlijke douche, kropen we weer vroeg onze swags in, want we moesten er de volgende dag weer om 4 uur uit.
Dit keer voor de Uluru sunrise! We zaten op een geweldig punt, alleen een beetje ver weg.. Toen de zon volledig op was, gingen we naar de andere bijzondere rotspartij, Kata Tjuta. Hier gingen we ook weer hiken.. was alleen stuk zwaarder aangezien het al heel snel heel heet was. Ook was het een lastige track, waardoor je tijdens het lopen op je voeten gefocused bent. Gelukkig konden we op de pauzepunten genieten!
Na wederom een duik in het zwembad en een lekkere lunch reden we naar onze volgende campsite: Erldunda.

Ook op deze plek was een zwembad en.. een bar met karaoke.. oh man wat hebben we gelachen! Wat was iedereen slecht! Na een nachtelijke duik en de nodige biertjes viel ik heerlijk in slaap. Erg jammer dat de muggen hier wel waren! De arm die buiten mijn swag lag, zat helemaal onder de muggenbulten.
We mochten uitslapen tot 6 uur en reden vervolgens naar Coober Pedy, de opalenhoofdstad van de wereld! Na een korte stop bij the breakaways, salt and pepper (uitzichtpunt en bergen) en the dingo fence (langste hek ter wereld, 5000 kilometer).
Rond vier uur kwamen we bij onze slaapplek aan. Dit keer hoefden we niet buiten te slapen! We hadden een kamer in een berg! Erg grappig!
Nadat we ingecheckt hadden, gingen we naar het naastliggende opal museum. Gevestigd in een oude opalmijn in dezelfde berg. We kregen eerst een film te zien en daarna kregen we een rondleiding van een gepassioneerde Cybell. Ze liet ons onder andere een ondergronds huis zien (ook uitgeholt in een berg).
Hierna gingen we naar een kangaroo weeshuis, gerund door een geweldig stel. Terry vertelde erg leuk en hij geniet van wat hij doet! Nadat we de grote kangaroos hadden gevoerd, kwam hij ineens te voorschijn met een kleine joey van vier maanden. Die gaf hij eerst de fles en vervolgens mocht ie even rondhuppen, voor zover dat al lukte haha. Ten slotte mochten we kennis met hem maken door rustig wat adem in zijn neusje uit te blazen. Te schattig! En toen was het tijd voor pizza! Dit aten we, tot groot genoegen van de vliegen, op op de lookout bij onze "grot".
Vervolgens ging de helft van de groep naar de bar en ik bleef met een paar anderen spelletjes doen. Was erg gezellig totdat er aboriginals om drank en sigaretten kwamen zeuren. (We zaten buiten aan een picknickbank) De politie moet hem gezien hebben, want die kwamen m even vertellen dat hij weg moest wezen. Dit tot 2 keer toe.
Een uur later kwam er een andere. Nadat wij en Ben hem gevraagd hadden weg te gaan, besloot hij stenen naar de bus te gooien.. en geen Kleintjes ook. We waren gewoon een beetje bang.
Dan en Ben vonden het ook maar niets, dus openden ze een andere kamer. Er sliepen namelijk al mensen in onze eigen kamer. Op dat moment kwam de rest van de groep terug van de bar en die waren ook lastiggevallen.
We haalden de matrassen van de stapelbedden en gebruikten ze om een gezellige kring te maken. We hebben het ene na het andere spel gespeeld en het was echt hilarisch.. super! Gelukkig konden we uitslapen tot 7 uur!
De volgende dag was een rijdag.. we hebben 600 km afgelegd, met uiteraard wat stops onderweg, waaronder bij een zoutmeer. Uiteindelijk kwamen we in Wilmington, ergens in the middle of nowhere. Genoeg tijd voor meer spelletjes dus.. en wederom enorm veel gelach! De volgende morgen moesten we onze bus ruilen met een andere groep. Zij waren net aan de trip omhoog begonnen.. en hadden een raar geluid. Was iets met de uitlaat. Eenmaal klaar voor vertrek, blijkt onze "nieuwe" bus een lekke band te hebben. Jullie kunnen je vast wel voorstellen wat Dan op dat moment zei.. (f**** x10) Hij liep naar de andere groep om iets te halen en kwam alleen terug..
Het meest frustrerende was dat de andere groep, terwijl dan & ben de band verwisselden, triomfantelijk langs kwamen rijden..
3 kwartier later reden we naar Clare valley. Daar hebben we diverse wijntje geproefd van Taylors. Een van de bekendste wijnhuizen van Australie. Daarna was het tijd voor onze laatste lunch.. en toen op naar Adelaide..

1. Petra:
    18 februari 2015
    het is maar goed dat je alles opschrijft, want waar je allemaal komt en meemaakt, is ook bijna niet te onthouden. haha
    Was weer mooi om te lezen.
    Trouwens Robin en Marije behoren bij Tom zijn vriendengroep,grappig om te lezen dat jij ze daar tegen komt.
    Veel plezier en geniet ervan.
  2. Ernette:
    18 februari 2015
    Wat heb je het leuk meis..ik wist helemaal niet dat aboriginals zo vervelend zijn joh..jammer is dat. Wij gaan volgende week tekenen voor ons huis. Veel zin in..jekomt denk ik weer veel mensen tegen ;). Tot het volgende leuke verhaal weer. Xxx
  3. Ernette:
  4. Priyanka:
    19 februari 2015
    Waar zijn de foto's!!! Ben benieuwd