van Thailand naar Laos

17 november 2014 - Luang Prabang, Laos

Na de laatste nacht in diva backpackers, werden we opghaald door een minibusje. We waren dit keer wat minder onder de indruk van onze chauffeur. Hij bleef  het gas indrukken en weer loslaten.. Vreselijk irritant en aangezien ik die ochtend niet echt lekker was, ook niet echt lekker voor mijn maag. Gelukkig alles binnen kunnen houden. Maar dan duurt 5.5 uur wel lang! We hebben onderweg de witte tempel bij Chiang Rai bekeken.  Was eindelijk eens een keer heel andere tempel.  We werden gedropt bij ons guesthouse in chiang khong. Namkhong resort  was echt een leuk plekje! Hadden een zwembad dus eerst maar een frisse duik genomen. Verder kwamen we daar met 2 busjes en hebben we inmiddels alweer aardig wat mensen leren kennen. Waaronder Amersfoorter Ewout. Een paar Belgen, wat Duitsers etc.

S'avonds zijn we met Ewout en Sebastiaan (Duits) het dorpje ingegaan op zoek naar wat actie. Nou dat hebben we gevonden. Via een tattooshop waar een dronken/stoonede Thai een andere Thai aan het tattoeren was zijn we terecht gekomen in een locale bar. Hier hadden ze live muziek van een band die van tijd tot tijd ook wat Engelse nummers speelden. Wat hebben we genoten en gelachen! Van door onze bankjes getrokken worden door 2 Thaise meiden die met ons wilden dansen, tot het proeven van hun eten (hothothot)!

Volgende morgen na het ontbijt zijn we de grens met Laos over gegaan. Veel gewacht Enzo.. (Vertrokken om 8 uur en om 10 uur waren we bij het kantoortje vanuit waar we naar de slowboot zouden vertrekken. Uiteindelijk kwamen we rond 11 uur bij de boot.. Die vervolgens eigenlijk al vol zat.. Pfff we moesten onze backpacks door de mensenmenigte  navigeren.. En zagen dat t eigenlijk gewoon niet ging passen.  Maar wij hadden een stoel! Joehoe! Toen gingen er ineens mensen op de boot naast ons.. En die had veel meer ruimte!  En tafels! Dus zijn we zo van de volle op de nieuwe boot gestapt en wij niet alleen. Eigenlijk iedereen die bij ons in het busje zat. Haha.. Wat een belevenis gewoon. Even de backpacks overgooien... Te grappig.. De volle boot  werd steeds leger. En weer volgepropt. Onze uiteindelijk ook, maar die is wel ruimer opgezet.
En toen begon om 12.15 dan eindelijk de 7 uur lange boottocht over de mekhong rivier.. In 1 woord schitterend! Je vaart gewoon door de natuur. En zijn ook weinig dorpje langs de kant. Af en toe zie je wat waterbuffels, vissers, kinderen of een hutje in de bergen. Je kijkt echt je ogen uit naar de overweldigende jungle!

Eerder dan verwacht kwamen we aan bij onze overnachtingsplaats; Pak Beng. Dit is een een dorpje  die eigenlijk alleen maar bestaat voor de overnachtingen van slow boot reizigers. Er zijn dus alleen maar guesthouses en restaurantjes. Als je aanmeert met de boot wordt je dus "overvallen" door mensen die foto's van hun guesthouse bij zich hebben en je een gratis taxi naar die plek aanbieden.

Na een van de mannetjes gekozen te hebben, werden onze backpacks achter op n soort vergrote pickup gegooid. Er kwamen echter steeds meer backpacks bij en we begonnen ons af te vragen  waar wij dan  moesten staan... Daarbij dus.. Met zo'n 25 incl backpacks in een laadbak +/- 3 bij 2..
Ook in Laos kan dus alles! Het ritje duurde gelukkig maar n minuut of 2, maar goed ook want anders hadden we het denk ik niet na kunnen vertellen.

Guesthouse was echt een plaatje om te zien (Phonemany) en kamers mooi schoon. S avonds zijn we met een groep van 15 man (Engels, Duits, Vlaams, en zo'n 5 nederlanders de bar in gegaan en hebben we kennisgemaakt met bananen whiskey (merknaam: Lion King, haha) de eigenaar van de bar was echter al dronken toen we binnenkwamen en gaf die shotjes gratis.. Beetje apart maar misschien hoort het bij de laose gastvrijheid.

Vanochtend vroeg op gestaan om weer een fijn plekje op de boot te bemachtigen. Dit is gelukkig gelukt! Wederom een dag (van 10 tot half 5)  gevaren door een prachtige omgeving! Geweldig! wat een ervaring.

Uiteindelijk stopte de boot 10 km voor Luang Prabang. Dit zodat wij toeristen genoodzaakt zijn om een "dure" tuktuk te nemen richting het centrum. Toen we hier aankwamen zijn we rond gaan lopen om een guesthouse te vinden.
Nadat dit gelukt was, zijn we de nightmarket opgegaan, weer heel anders als in Thailand , maar ook veel hetzelfde. Of zoals ze in ZO Azië zeggen: same, same, but different.

Het eten was wel weer een hele nieuwe ervaring. Er staan gewoon een stuk of 8 "marktkramen" met bakken met noodles, groentes, voorgekookte gerechten en bijgerechten. Je betaalt 15.000 kip (=€ 1.50) en kan een hele kom vol scheppen. Vervolgens wokt een vrouwtje dit voor je en kan je kiezen of je ook nog vlees van de barbeque wil. Als je dit voor het eerst meemaakt is dit wel echt apart, aangezien ze je niet vertellen wat nou eigenlijk de bedoeling is.

Na t eten zijn we naar Utopia gegaan, dit is hier echt de place tot be, want er is eigenlijk weinig anders. Niet gek ook da we daar iedereen weer zagen van de boot. Hardstikke gezellig! Het hele dorp heeft echter een avondklok en gaat om 23.30 dicht. Daarna gaat iedereen bowlen in een plaatsje verder. Daar aangekomen met zijn 10en, bleek dat maar 6 van ons wilden bowlen. Het koste 20.000 kip p.p. dus wij met zijn ze ssen betaald.. Blijkt dat er maar 5 konden bowlen per baan. Dus ik in discussie met die vrouw dat we dus wel 20.000 terug zouden krijgen dan.. Waarop uiteindelijk ik ons geld terugkreeg en ook nog eens 8.000 kip te weinig.

Later hebben anderen van de groep nog wel een baan gehuurd, maar voor mij was de lol er wel af daar..en helemaal omdat die anderen in eerste instantie ook niet wilden mee betalen.. Maar goed jammer maar helaas.. Uiteindelijk waren we na een supergezellige avond om half 4 snachts weer bij ons guesthouse.

1. Priyanka:
    17 november 2014
    Wat een avontuur,.. en zeker leuke dingen gedaan!!