Waitomo, Mourea, Rotorua & Lake Aniwhenua

9 maart 2015 - National Park, Nieuw-Zeeland

Om 8.00 uur vertrokken we richting Waitomo voor een bezoek aan de beroemde glowworm caves. Na een koffiestop en wat geslinger door de heuvels kwamen we daar rond 10en aan.
We stapten over in een minibusje dat de tour verzorgde. Onze guide Scuba wist ontzettend veel te vertellen over de omgeving en de grotten in het algemeen. De grotten waren zo prachtig en mystrieus!
Het hoogtepunt kwam toen we een rubberboot in stapten. Er waren zo ontzettend veel glowworms. Het was nog mooier dan de sterrenhemel in de outback. Helemaal omdat je in de grot bent en gaat nadenken wat de lichtjes nou eigenlijk zijn. Supergaaf! Iedereen was ook doodstil.. en alleen maar aan het genieten!
We vervolgden onze weg naar Mourea. Hier werden we ontvangen door een Maori-familie op de traditionele manier. We liepen van een soort wachtpunt naar onze "slaapkamer", the big house. De dames moesten voorop en toen we eenmaal binnen waren, moesten we achteraan gaan
Zitten. Vervolgens begon onze gastheer PeeWee in het maori te praten en zingen. Hij eindigde met Kiora, wat hallo, welkom en gezondheid/veiligheid. Wij moesten dat hard en in koor terug zeggen. Vervolgens moest de eerste naar voren komen voor een hand en de begroeting (tweemaal neus tegen neus). Degene moest daarnaast plaatsnemen, zodat iedereen elkaar had begroet. Was heel grappig.. maar ook wat ongemakkelijk aangezien je behoorlijk in elkaars aura komt. Het voelt net alsof je de ander gast zoenen. Na dit welkomstritueel pakten we allemaal een matras en creeerden een grote slaapkamer. Niet lang daarna werd het eten geserveerd; gebraden kip, aardappelpuree en doppertjes! Een echte "thuis" maaltijd! Zelfs vanillevla met fruit na:)
De mannen hadden rock, paper, scissors verloren en mochten daarom afwassen! Top geregeld! S avonds kregen we als kers op de taart nog een culturele show te zien. Compleet met poi's (een bal aan een touw), muziek en stokken. Vervolgens moesten wij meiden een dans opvoeren met poi's en de mannen moesten de hakka onder dr knie krijgen. Dit is de krijgersdans. Je ziet het ook wel eens voor een rugbywedstrijd. Het is vooral veel geschreeuw en ritmisch gestamp. Erg leuk om te zien. Daarna kregen we wat vrije tijd en gelegenheid tot vragen stellen. En vervolgens natuurlijk de gezamelijke "nachtrust". Gelukkig heb ik redelijk geslapen!
Peewee had om 7 uur (ipv een half uur eerder) het ontbijt klaar:cornflakes etc enenenen wentelteefjes! (Hij heeft een aantal maanden in amsterdam gewoond:p)

Vervolgens vertrokken we naar Rotorua. Vanaf hier kon je raften en naar Hobbitton (waar de lotr is opgenomen). Was alleen ontzettend duur (en raften vanaf een 9 meter hoge waterval zag ik niet zitten). En aangezien ik toch niets heb met de film.. besloot ik beide te laten. In plaats daarvan ben ik met 2 canadese meiden en n nederlander Rotorua zelf gaan verkennen. Dit stadje staat bekend om haar geothermische bronnen en modderbaden. Een erg leuk, mooi en bijzonder verschijnsel.. maar oh wat stinken! Rotte eieren zijn er niets bij!
Hierna gingen we op weg naar lake aniwhenua. Onderweg pikten we riki, een maori jongen, op. Hij vertelde wat over de omgeving waar we doorheen reden, het grootste door mensen geplante bos ter wereld, 160.000 hectare. Het bestond uit alleen maar naaldbomen en is een grote inkomensbron voor de bevolking. Te midden van dit bos bevind zich een rots waarop 1000 jaar oude maori carvings te zien zijn. Hier rondom heen is wel inheemse bomen en planten, ter bescherming van de rots.
Daarna reden we naar een waterval. Dit was de scheidingslijn van riki's tribe, de "paling" tribe. Hij vertelde ons het palingverhaal. En hoe de maori bijdragen aan het voortbestaan in deze regio. Erg interessant. Toen we aankwamen bij de lodge, werden we met een overweldigend enthousiasme ontvangen door nadine, zijn tante. Mijn hemel wat heeft die een passie en energie. We zochten een bed uit (vierpersoonskamers, helemaal spik en span) en kozen activiteiten uit. Onder het genot van een drankje waren we vervolgens getuige van hoe ons eten(hangi) gekookt werd. Een gat in de grond waarin gloeiende stenen lagen. Hierop werden de ijzeren manden met vlees, groenten en aardappels gezet. Daar werd koud water omheen gegooid zodat er stoom ontstond. Dit werd gevangen door er om en om doeken over heen te gooien. Tot slot ging er aarde overheen en moesten we
2,5 uur wachten. Tijd voor de activiteiten; een armband vlechten van flax en het bakken van gefrituurd brood(lijkt een beetje op een oliebol).. heerlijk!
Rond 8 uur was het eten dan eindelijk klaar.. en zooo ontzettend lekker! Wat hebbem we zitten smullen! Er was natuurlijk ontzettend veel over en Nadine legde uit dat dat normaal gesproken naar de school in het dorp gebracht werd.. maarja wij waren er op zaterdag. Dus dat ging niet. Maar... de ouderen werden ook niet vergeten en dus moesten we pakketjes maken, zodat deze naar de oudjes gebracht konden worden. De rest van de avond hebben we veel verhalen gehoord van nadine en riki en een 5tal ging nog met nadines man op paling vissen. Kortom een supergeslaagde dag!